Hlavní obsah

Češi tiše souhlasí, že se vzdají výhod a zaplatí víc. Často o tom ale nevědí

Právo, Jindřich Ginter

Když banky, pojišťovny, operátoři a další velcí obchodníci celoplošně lákají zákazníky, často jim dají výhody navíc. Dobrou cenu bez nějakých poplatků, nebo program, v němž si můžete po čase pořídit něco ve slevě nebo jakoby zadarmo. Jenže pak se jim to rozleží v hlavě, připadá jim, že je to moc stojí.

Foto: Profimedia.cz

Článek

A co teď s tím? Jak výhody klientům nenápadně odebrat, ale nenaštvat je? Právní kličkou bývá tzv. tichý souhlas. Pošle se dopis, často zakuklený v reklamních nabídkách, a není-li klient výslovně proti, má se po měsíci za to, že s tím souhlasí, a není třeba jeho podpisu k dodatku pod smlouvu.

To se na začátku roku stalo i pětatřicetileté ženě z Prahy, klientce jisté významné banky. Neuvádíme jména, neboť nyní nejde o to pranýřovat jeden případ, ale upozornit na běžný právní princip, o němž mnozí lidé netuší.

Žena má účet v bance deset let, je této instituci opravdu věrná. A s tím měla nárok na nejrůznější drobné výhody v rámci klientského programu. Jednoho dne zjistila, že je nemůže čerpat. Podmínky byly k jejímu překvapení najednou jiné. Na zákaznické lince ji víceméně odbyli. Nechápala.

V záplavě pošty, a především v záplavě marketingových letáků, jež v obálce z banky občas přijdou, bylo ovšem vloženo důležité sdělení, že se podmínky změní.

Taková sdělení banky klientům rovněž píšou do zpráv u účtů v jejich internetovém bankovnictví. Jenže lidé potřebují platit, kontrolovat stav svého účtu, počítat a tyto zprávy mnohdy v celkové informační lavině přehlédnou.

Pokud je ovšem formálně splněna informační povinnost, třeba dopisem, běží lhůta pro tichý souhlas. Ten spočívá v tom, že klient nemusí nové podmínky jít někam potvrdit a podepsat, ale pokud se sám neozve, že s nimi výslovně nesouhlasí, má se po měsíci za to, že automaticky souhlasil.

Žena se v bance důrazně ohradila, že odejde, pokud jí program nevrátí zpět. Banka výhody obnovila. Ne vždy to ale jde tak jednoduše. Problémy lze čekat třeba u levných pojistek, nebo když operátor aktivuje novou službu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám