Článek
V roce 2011 policie řešila 128 tisíc těchto přestupků od neplatné technické, přes nefungující osvětlení až po ojeté pneumatiky. Jedná se v meziročním srovnání o téměř 9600 případů více. Loni byly kvůli technické uloženy pokuty za 63 miliónů korun.
Kromě osobáků loni zkontrolovala 56 900 náklaďáků, což je proti roku 2010 nárůst o více než sedmnáct tisíc.
Odtah a pokuta až 50 tisíc
Na otázku, kolik vozidel odhadem v ČR brázdí silnice bez platné technické a emisí, policie ani ministerstvo dopravy odpovědět nedokážou. Postihy jsou však jasné – pojišťovna může po vás chtít peníze za způsobnou škodu a ze strany policie, respektive správního úřadu, to může dojít až do desetitisíců a zákazů řízení.
„Při neplatné technické, tedy propadlé platnosti známky z STK a emisí, se zpravidla řidiči zakáže další jízda vozidlem,“ řekl Právu šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Nejčastější závady zjištěné na STK |
---|
špatné brzdy, koroze nebo praskliny rámu nebo karoserie, únik provozních kapalin |
závady na osvětlení, nadměrná vůle v řízení nebo nápravách, vadné pneumatiky |
deformace karoserie s ostrými hranami |
Pokud vás chytí na nebezpečném místě, mohou vám policisté nařídit okamžitý odtah. Policie dále může provozovateli vozidla uložit pokutu ve výši pěti tisíc a u aut bezprostředně ohrožujících ostatní účastníky provozu lze uložit pokutu až deset tisíc a zákaz řízení od šesti měsíců až do jednoho roku.
Policie může auto poslat na kontrolu
Ve správním řízení za provozování nezpůsobilého vozidla může podle ministerstva dopravy padnout pokuta dokonce až 50 tisíc korun.
Od května navíc může policie vyslat vozidlo na kontrolu technického stavu, i když bude mít platnou známku o technické prohlídce, ale hlídka dojde k závěru, že reálně v pořádku není.
To by mělo zafungovat i jako opatření proti korupci na STK, o níž se léta hovoří, protože silnice stále křižují zjevné osobní i nákladní vraky, které právě známky získaly.
Malý techničák zabavit nesmí
Ministerstvo dopravy uplácení na STK popírá, s vysvětlením, že kontrola nemůže vždy skrytou vadu objevit.
„Nemyslíme si, že provádíme dozor hůř než v okolních státech. Není nám známo, že by někdo přiznal, že bral úplatek nebo technickou za něho udělal,“ sdělilo Právu ve svém stanovisku ministerstvo.
Faktem ale je, že o jednu páku na řidiče, jimž je technický stav jejich auta lhostejný, policie přišla. „Dříve mohl policista zabavit malý techničák a vystavil doklad na dojetí. To motoristu nutilo, aby si auto dal do pořádku. Dnes policie toto oprávnění nemá. Řeší přestupek buď na místě, nebo oznamuje do správního řízení, ale malý techničák už zabavit nemůže, takže auto nepřistavujete, zda jste závadu odstranil,“ dodal Tržil.
Co se týče přístupu pojišťoven k viníkům nehod s prošlou technickou, záleží případ od případu a také jak se k tomu pojišťovna postaví, respektive, zda vyhodnotí, že za nehodu mohou třeba slabé brzdy.
„Podle zákona o povinném ručení má pojistitel proti pojištěnému právo na náhradu toho, co za něho plnil (regres), jestliže prokáže, že pojištěný provozoval vozidlo, jehož technická způsobilost nebyla schválena, to vše za podmínky, že provozování vozidla bylo v příčinné souvislosti se vznikem škody,“ řekl Právu Václav Bálek z Allianz.
Podle jeho slov pouze neplatnost technické kontroly tedy nemá přímý vliv na možnost pojistitele uplatnit proti pojištěnému právo na regres.
„Pro motoristu, který s takovým autem způsobí škodu, však může mít závažné důsledky,“ dodal Bálek.
„V praxi zkoumáme, zda byl špatný technický stav vozidla v příčinné souvislosti s nehodou. Pokud ano, dále zvažujeme, jakou měrou se tento technický stav na nehodě podílel, a podle toho se uplatňuje případný postih,“ uvedl Jan Marek z České pojišťovny.
„Z povinného ručení viníka je poškozenému vyplacena celá částka, tato se pak následně může vymáhat vůči viníkovi. Všechny tyto situace se řeší s přihlédnutím k okolnostem,“ potvrdil Marek.