Hlavní obsah

Za nehodu na letních pneumatikách budou viníci pojišťovnám doplácet

Právo, Jindřich Ginter
Praha

Pojišťovny začnou od listopadu, kdy jsou povinné zimní pneumatiky, vymáhat od viníků nehod, kteří je zavinili kvůli tomu, že nepřezuli, proplacení části toho, co uhradily z povinného ručení poškozenému motoristovi. Kromě toho řidičům na letních pneu seškrtají až o desítky procent odškodnění z havarijního pojištění.

Článek

„Prokáže-li se, že škoda vznikla kvůli nesprávným pneumatikám, může být viník postižen krácením pojistného plnění v havarijním pojištění v řádu několika desítek procent. U škody z povinného ručení dostane poškozený samozřejmě plnou částku pojistného plnění a pojišťovna může eventuálně vymáhat část po viníkovi nehody v rámci regresního řízení,“ sdělila Právu Eva Svobodová z Uniqa pojišťovny.

„Nová povinnost zimních pneumatik je strašákem pro viníky nehod, protože u bouraček způsobených nedobrzděním lze jednoduše zjistit, zda by k nim a škodě v daném rozsahu došlo i za předpokladu, že by na vozidle byly správné pneumatiky,“ uvedl Václav Bálek z Allianz.

Nedobrzdění na přechodu

V praxi to podle Svobodové probíhá tak, že u nesprávně obutých havarovaných vozidel likvidátoři zkoumají, zda by bývalo došlo ke škodě i na správných pneumatikách, či nikoli. Rovněž ověřují, zda nepříznivé podmínky, jako třeba náledí či souvislý sníh byly na komunikaci už déle.

Dojde-li tedy ke vzniku lokálního nečekaného náledí z poškozeného hydrantu a řidič na něm dostane smyk, předpokládá se, že by se tak stalo i na zimních pneumatikách, protože řidič takovou okolnost v místě nemohl předpokládat.

„Naopak k částečnému krácení pojišťovna přistoupí, trvají-li nepříznivé podmínky několikátý den a nedobrzdí-li řidič vozidlo před přechodem a srazí chodce. Přihlíží se k tomu, že v případě správného obutí vozu by byla brzdná dráha kratší a ke střetu by vůbec nemuselo dojít,“ zdůraznila Svobodová.

Kooperativa od viníků zimních nehod na letních pneu bude obvykle vyžadovat v případě plnění z havarijního pojištění dvojnásobnou spoluúčast.

Účastníkům zimních nehod, u nichž neasistuje policie, Uniqa doporučuje co nejpodrobněji vyplnit Evropský záznam o nehodě, kam se vyplatí zanést i informace o pneumatikách, „jeví-li se to s ohledem na povahu škody jako faktor, který měl nebo mohl mít vliv“.

Povinnost zapisovat informace o pneumatikách motoristé v tuto chvíli ale nemají; na formulářích k tomu neexistuje žádná předepsaná kolonka. „Pojišťovny ale budou určitě tyto informace zjišťovat v rámci šetření škod, takže je možné, že se v některých případech na své klienty se žádostí o poskytnutí těchto informací obrátí,“ potvrdil Václav Bálek z Allianz.

Anketa

Souhlasíte s doplácením za nehody na letních pneumatikách v zimě?
Ano
80,7 %
Ne
19,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 9138 čtenářů.

Související články

Výběr článků

Načítám