Článek
Za prodej nekvalitních pohonných hmot loni uložila inspekce 15 pokut v celkové výši 2,1 miliónu korun. Další správní řízení nebyla dosud ukončena. Celkem nabylo v roce 2015 právní moci 51 pokut za téměř deset miliónů korun, z velké části za zjištění při kontrolách v roce 2014.
Celkem loni ČOI zakázala prodej 137 tisíc litrů pohonných hmot v celkové hodnotě 4,4 miliónu korun. Kontrolám nevyhovělo 0,5 procenta benzínu a 1,6 procenta nafty.
Výsledky kontrol jakosti pohonných hmot považuje ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný za velmi pozitivní signál pro motoristy. „Jsou důkazem, že soustavnou kontrolou, spoluprací dozorových orgánů a důsledným vymáháním zákonných povinností lze dosáhnout zlepšení situace na trhu i u tak citlivé komodity, jakými motorová paliva bezesporu jsou," dodal.
Podle předsedy představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivana Indráčka je podle výsledků jasné, že u pochybení šlo o nedbalostní závady. Nešlo tak o úmyslnou manipulaci s palivem. „Již zveřejněná rozhodnutí ukazují u těchto nedbalostních závad pouze na drobné odchylky od normy, které nemají vliv na chod motoru, nepoškozují spotřebitele a ani nepředstavují daňový únik," uvedl Indráček. Vážnější chyby se podle něj vyskytly pouze v jednotkách případů.
Od spotřebitelů přijala inspekce v průběhu loňského roku 345 podání s podezřením na prodej nekvalitních paliv. ČOI následnou kontrolou odebraných vzorků prokázala porušení jakosti v devíti případech.
Vývoj jakosti pohonných hmot (nevyhovující vzorky v procentech) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
rok | benzíny | motorová nafta | směsné palivo* | FAME* | LPG | CNG* | Etanol* E85 | celkem |
2. pol. 2001 | 5,7 | 15,8 | 42,7 | - | - | - | - | 13,5 |
2002 | 4,0 | 12,2 | 27,7 | - | - | - | - | 9,0 |
2003 | 10,4 | 13,4 | 20,8 | - | 12,9 | - | - | 12,4 |
2004 | 6,3 | 12,3 | 14,5 | - | 2,5 | - | - | 8,6 |
2005 | 4,1 | 7,9 | 10,3 | - | 4,3 | - | - | 6,1 |
2006 | 2,4 | 6,9 | 17,5 | - | 2,0 | - | - | 4,8 |
2007 | 3,3 | 5,4 | 46,7 | - | 2,0 | - | - | 4,6 |
2008 | 1,8 | 8,9 | 66,7 | - | 4,0 | - | - | 5,6 |
2009 | 2,5 | 7,9 | 40,0 | - | 1,5 | - | - | 5,0 |
2010 | 5,6 | 9,6 | 23,8 | 25,0 | 0,5 | 0,0 | 65,2 | 7,9 |
2011 | 2,1 | 6,0 | 17,7 | 17,4 | 0,0 | 0,0 | 21,7 | 4,4 |
2012 | 1,8 | 3,7 | 18,2 | 4,8 | 1,7 | 0,0 | 5,3 | 3,1 |
2013 | 2,5 | 3,1 | 7,0 | 4,8 | 2,3 | 0,0 | 0,0 | 2,9 |
2014 | 0,9 | 2,2 | 5,5 | 13,3 | 12,3 | 0,0 | 0,0 | 3,0 |
2015 | 0,5 | 1,6 | 3,5 | 9,1 | 0,3 | 0,0 | 11,1 | 1,2 |
*) vyšší procento nevyhovujících vzorků u těchto pohonných hmot je ovlivněno nízkým počtem odebraných a odzkoušených vzorků paliva | ||||||||
zdroj: ČOI |