Článek
"Mohu potvrdit, že první doplatek kupní ceny jsme včera (ve čtvrtek) obdrželi na naše účty," řekla Černá. Podle Joklíka představenstvo ČD rozhodlo o vyplacení 468 miliónů korun ve čtvrtek, přiměla ho k tomu obava z možných sankcí.
"Především jde o hrozbu zahájení exekučního řízení ze strany Škody Transportation, což by negativně ovlivnilo obchodní činnost, vztahy s věřiteli a mohlo ohrozit proces plánované emise cenných papírů," uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.
Vyplacení takto velké sumy krátkodobé finanční hospodaření ČD neohrožuje. „S ohledem na probíhající arbitráž si České dráhy zajistily finanční rezervu,” řekla na dotaz Novinek mluvčí generálního ředitelství ČD Kateřina Šubová.
Dráhy vedou se strojírenskou firmou Škoda Transportation dlouhodobý spor o cenu dodávky 20 lokomotiv řady 380. Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře počátkem týdne určil, že dráhy mají Škodovce doplatit 468 miliónů korun jako doplatek ke kupní ceně a dalších 760 miliónů jako inflační navýšení. České dráhy už proti výsledku arbitráže podaly žalobu k soudu.
Lokomotivy stále nemohou jezdit v Německu
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ve středu vyzval vedení ČD, aby prohranou částku nehradilo. "Toto je situace, kdy dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah. A já jsem tady od toho, abych v této věci nemlčel," uvedl tehdy Ťok.
České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013.
Důvodem zpoždění byly podle šéfa Škody Tomáše Ignačáka změny evropských technických norem z roku 2008 po podepsání kontraktu. Ty kladou například vyšší požadavky na bezpečnost a znamenaly nutnost řady úprav u lokomotiv.
Lokomotivy měly dlouhodobé problémy se získáním povolení pro provoz v zahraničí, stále nemohou jezdit například na tratích do Německa. Od prosince přitom s nimi ČD počítají pro vlaky mezi Prahou a Hamburkem.