Hlavní obsah

Obliba elektrokol raketově roste

Novinky, Barbora Buřínská

Podle nejnovější studie mobility skupiny Allianz bude v roce 2023 na evropských ulicích jezdit třikrát více elektrických kol než dnes. Již několik let je pro ně největším trhem Čína, ale Asii postupně dohánějí i další kontinenty, Evropu nevyjímaje.

Foto: Profimedia.cz

Muž na elektrokole v Německu

Článek

V současnosti elektrická kola nejčastěji používají lidé po padesátce. Lidé v mladším věku patří mezi průkopníky zcela nového trendu – každodenního dojíždění na kole do zaměstnání.

Elektrokola jsou v posledních letech velmi populární. Na celém světě jich zákazníci koupili více než 30 miliónů kusů, z toho 85 procent v Číně.

Počty prodaných elektrokol rostou i po celé Evropě o desítky procent. Nejdále jsou Nizozemci či Dánové, postupně se přidávají ale i Španělé a Němci. Například v sousedním Německu se v minulém roce prodalo 480 tisíc těchto kol, což je oproti roku 2013 nárůst prodeje o 17 procent.

Česká republika je v boomu jejich využívání zatím spíš na začátku, ale již dávno ani u nás nejde o nějaký módní výstřelek. Odhady hovoří o několika tisících prodaných kusech ročně.

Nejpřátelštější je ke kolům Kodaň

V 700 městech 57 zemí světa je už možné si volně půjčit kolo na ulici. Nejlidnatější země světa obhajuje prvenství také v pouličním půjčování kol, tzv. bike sharingu. Ve velkoměstě Chang-čou je k dispozici na pronájem 78 tisíc kol, zatímco v Paříži je to jen 20 tisíc a v Londýně 10 tisíc.

Za evropské město, které je ke kolům nejpřátelštější, byla vyhlášena Kodaň. Z trůnu tak sesadila do této doby nejvíce cyklistický Amsterdam. V Německu jsou ke kolařům ohleduplní v Berlíně.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Cyklisté v Amsterdamu

Cyklistika je druhým nejpopulárnějším sportem a zároveň nejčastěji provozovaným. Její popularita si, žel, vybírá daň v počtu nehod a úrazů, které každoročně cyklisty postihnou. V ČR jen za loňský rok zemřelo 57 cyklistů a dalších 3690 bylo zraněno. Podobně je tomu i v dalších evropských zemích.

Díky rostoucí oblibě elektrokol začali v Německu od loňska evidenci cyklistických nehod rozdělovat na nehody způsobené standardními koly a elektrokoly.

„V blízké budoucnosti očekáváme podrobnější a srovnatelné výsledky četnosti nehod elektrických kol. Zatím můžeme potvrdit, že jednostopá vozidla jsou globálně v dopravě považována za velmi ohrožená. Dochází na nich dokonce až k pětině všech smrtelných nehod,“ upozornil Joerg Kubitzki, bezpečnostní specialista Allianz centra pro technologie.

„Přestože ještě nevíme, kolik procent nehod se stane na elektrických kolech, víme, že riziko nehody se zvyšuje a nadále bude zvyšovat přímo úměrně s jejich rostoucím počtem,“ dodal.

Na podporu cyklistiky 150 miliónů korun

Růst počtu cyklistů je patrný i v Česku. Například v Praze do ulic loni vyjely skoro čtyři milióny cyklistů. V drtivé většině však na klasických kolech.

Také ministerstvo dopravy (MD) si uvědomuje, že města budoucnosti budou patřit cyklistům. V příštím roce chce vyčlenit na podporu cyklistiky v ČR zhruba 150 miliónů korun, což by mělo vystačit na 500 projektů. MD chystá i finanční podporu pro města, která plánují budovat cyklostezky. Navíc hodlá do nového silničního zákona prosadit novinku – takzvané cyklistické ulice nebo cyklistické zóny, kde by měli kolaři přednost před auty.

Související témata:

Výběr článků

Načítám