Článek
Zatím není jasné, jak dlouho stávka potrvá, po její dobu však v Německu pojede jen třetina dálkových vlaků. Dopravu na území Česka stávka neovlivní, vlaky z Prahy do Berlína však budou končit v Drážďanech.
Svaz GDL vyhlásil další stávku v pondělí po krachu rozhovorů o pracovních podmínkách strojvůdců. Zástupci DB ještě dopoledne jednali s odbory o možném odvrácení stávky, k dohodě však podle serveru Spiegel Online nedospěli.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Ulrich Homburg z vedení DB oznámil, že v době stávky pojede třetina dálkových vlaků. Na regionálních tratích zajistí DB na východě Německa nanejvýš 20 procent spojů, na západě zhruba polovinu. Homburg přislíbil, že se dopravce pokusí zajistit posílení vlaků o víkendu, kdy se očekává zvýšená poptávka cestujících. V pondělí je v Německu pracovní volno kvůli svatodušním svátkům.
Z Drážďan do Berlína nasadí DB autobusy
Mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský řekl, že stávka nebude mít vliv na provoz na českém území. "Provoz vlaků na našem území a také doprava téměř na všech hraničních přechodech bude zajištěna podle běžných jízdních řádů. Jediné omezení se dotkne spěšných vlaků RE z Chebu do Norimberku, které budou zrušeny bez náhrady. Cestující na tomto hraničním přechodu mohou využít regionální vlaky provozované ve dvouhodinovém intervalu ve spolupráci se společností Oberpfalzbahn," uvedl.
Bez omezení budou jezdit i vlaky z Prahy do Mnichova nebo vlaky z Děčína přes Bad Schandau do Rumburku. Omezení se čeká na trati z Prahy do Berlína, kde bude provoz zajištěn pouze do Drážďan. Ze saské metropole do Berlína by měly DB zajistit náhradní autobusovou dopravu. Omezení postihne už v noci na středu vlak EN 456 Phoenix s přímými vozy do Curychu a Oberhausenu, který rovněž ukončí jízdu v Drážďanech.
Stávka pravděpodobně zkomplikuje i cestování po německých dálnicích. Autokluby ADAC a ACE shodně varovaly, že o nadcházejícím svatodušním víkendu, kdy pravidelně bývá intenzivnější doprava, vyjede na silnice ještě víc řidičů než obvykle. Především v pátek odpoledne a v pondělí se proto pravděpodobně budou tvořit zácpy.
Velké ztráty pro ekonomiku
"Podniky intenzivně pracují na tom, aby překonaly následky poslední stávky. Nemůžou potřebovat další ránu, která by ještě vyhnala nahoru enormní náklady poslední stávky, které byly přinejmenším 500 miliónů eur (13,7 miliardy Kč)," uvedl šéf DIHK Eric Schweitzer.
Spor mezi vedením DB a svazem GDL trvá už devět měsíců. Současná stávka je za tu dobu už devátá. Strojvůdci žádají zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně.