Článek
„V novém zákoně o výrobcích s ukončenou životností, který teď ministerstvo životního prostředí připravuje a jehož účinnost předpokládáme od 1. března 2016, se uvažuje o zpoplatnění při nákupu a převodu emisní třídy Euro 3,“ řekla Novinkám mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.
Zákon je nyní po meziresortním připomínkovém řízení projednáván v Legislativní radě vlády a koncem března by se měl projednávat na vládě.
Nově by se za auta splňující normu Euro 3 platilo 3000 korun. U normy Euro 2 se má daň zvýšit ze tří na pět tisíc, u normy Euro 1 z pěti na deset tisíc a u starších než Euro 1 zůstává na deseti tisících.
Od roku 2009 mají majitelé osobních a malých nákladních aut splňujících emisní normu Euro 0 až Euro 2 platit při první registraci nebo přeregistraci poplatek na podporu sběru, zpracování a využití vybraných autovraků. Ekologickou daň hradí za konkrétní vozidlo pouze jednou. Výjimku mají invalidé, ekologickou daň nemusí platit lidé při převodu auta kvůli rozvodu manželů nebo když auto dědí.
Výše navrhovaných poplatků: |
---|
starší než Euro 1 – zůstává na 10 000 |
Euro 2 - z 3 000 na 5 000 |
Euro 3 – z 0 na 3000 |
Zdroj: MŽP |
Evropské emisní normy v dopravě se zpřísňují každé čtyři roky. Emisní třída Euro 2 byla v ČR zpoplatněna v roce 2009 zákonem o odpadech.
„Vozidla třídy Euro 3 jsou dnes 15 let stará vozidla se značně vyššími emisemi vypouštěnými do ovzduší,“ dodala mluvčí.
Cílem opatření je podle ministerstva snížit znečištění ovzduší emisemi, které trápí především velká města. Uvádí také, že starší vozidla způsobují fatálnější následky při dopravních nehodách. Opatření tak podle ní přispěje i k bezpečnosti silničního provozu a zdraví lidí. I v důsledku zpoplatnění převodu starších vozidel v posledních letech v Česku klesají registrace ojetin.
Rok | Počet registrovaných ojetých osobních vozidel (M1) v ČR |
---|---|
2007 | 212 869 |
2008 | 230 974 |
2009 | 144 602 |
2010 | 127 034 |
2011 | 131 707 |
2012 | 124 343 |
Zdroj: MŽP |