Článek
„Pan ředitel Ťok je určitě profesionál. Problém je v tom, že ministr dopravy má sloužit veřejnosti a nikoli stavební lobby. A je-li ministr jmenován přímo z řad stavební lobby, tak je to jen další poměrně velký konflikt zájmů, který se vyskytuje v případě ANO 2011 téměř všude,“ řekl Novinkám první Miroslav Kalousek.
Vláda, která má podle něj boj s korupcí v každé třetí větě, by se měla střetu zájmů vyhýbat, míní Kalousek.
„I když ten střet zájmů není tak gigantický jako u pana Babiše, je to stále střet zájmů. Střet zájmů začíná byt v podstatě politickým stylem hnutí ANO,“ dodal.
Smířlivější než místopředseda Kalousek je poslanec TOP 09 a člen sněmovního podvýboru pro dopravu František Laudát. „Pan Ťok má moji podporu, protože ho znám i ze své praxe, kterou se živím, takže vím, že je to profesionál,” řekl Laudát.
„Samozřejmě, on ví, jaká je situace v resortu dopravy, protože Skanska má celou řadu zakázek a samozřejmě oni z první ruky vědí vlastně, kam dospěla situace, co se týká průběhu investic,” dodal.
I on očekává, že se nad novým ministrem budou vznášet otázky ohledně možného střetu zájmů. „Samozřejmě, média budou poukazovat na to, že už je to otevřeně střet zájmů, a kdykoli Skanska dostane nějaké zakázky, tak pořád budou asi nad to věšet otazníky," řekl Laudát.
Fiala se bojí konce demokracie
Navrhovaný nástupce za Antonína Prachaře se nelíbí ani šéfovi ODS Petru Fialovi. „Až šéfové velkých firem obsadí všechna ministerstva, bude konečně klid na práci. Politika nás přestane obtěžovat. A demokracie taky,“ napsal na Twitteru.
Za vážný považuje střet zájmů kandidáta na ministra Hnutí Starostové a nezávislí (STAN).
„Vzhledem k tomu, v jaké míře je společnost Skanska zainteresována na dopravních stavbách v České republice, vnímáme případné ministerské angažmá pana Ťoka za nestandardní. Obávám se, že ve snaze jmenovat ´odborníka´ přestáváme hledět na očividné střety zájmů a obávám se, že časem nám to přijde už úplně normální a pojem ´střet zájmů´, pečlivě střežený v civilizované západní Evropě, se z české politiky potichu vytratí,” uvedl v prohlášení místopředseda poslanecké sněmovny Petr Gazdík (TOP 09 a Starostové).
Kozel zahradníkem se neosvědčil
Europoslanec za Stanislav Polčák (TOP 09 a Starostové) se pustil do polemiky s výrokem Andreje Babiše, že udělal kozla zahradníkem.
„Jedním z problémů sektoru dopravy byly spory státu se stavebními firmami o termíny, cenu a kvalitu odvedených prací. Nejsem si jistý, že nejlepším řešením této situace je udělat, obrazně řečeno, kozla zahradníkem,” podotkl Polčák, podle nějž se angažování manažera z oboru v minulosti již neosvědčilo například v případě exministra dopravy Aleše Řebíčka a jeho dopravní firmy Viamontu.
Poslance KSČM Jiřího Dolejše Prachařův konec nepřekvapil. „Já si myslím, že Prachař byl od začátku jeden z terčů,” řekl Dolejš. Ministr se podle něj nechoval jako člověk, který by měl jasnou vizi a uměl řídit. Vytvořil prý víc komplikací než prospěchu.
Zda bude možný nový ministr Ťok ve střetu zájmů, je podle něj věcí diskuse. „Ale ty diskuse by byly zbytečné, kdyby se ten výběr dělal jinak,” podotkl.
Rošáda se nezamlouvá ani prezidentovi Miloši Zemanovi, který kritizoval časté střídání ministrů, které způsobuje prodlevy, než se nový šéf resortu dopravy zapracuje. [celá zpráva]