Článek
Blíže se k opatřením mluvčí vyjadřovat nechtěl, neboť by ztratila účinnost.
„Jedná se o preventivní opatření. Nemáme nejmenší informaci, že by cestujícím něco hrozilo,“ uvedl Ptačinský pro Novinky. Podle něj není důvod propadat hysterii a bát se cestovat vlakem.
Jeho slova potvrzuje Bezpečnostní informační služba (BIS). „Nemáme žádnou informaci od našich zdrojů ani od partnerů ze zahraničí, že by nám hrozilo bezprostřední okamžité nebezpečí,“ řekl mluvčí BIS Jan Šubert. Podle něj je tajná služba dlouhodobě nastavena na vysoký stupeň pozornosti kvůli potencionálnímu riziku, které ČR čelí např. kvůli zapojení do mezinárodní protiteroristické koalice nebo svému spojenectví s USA.
„Situaci nepodceňujeme, pečlivě ji monitorujeme a intenzivně spolupracujeme se zahraničím,“ řekla Právu mluvčí policejního prezidia Ivana Ježková. Dodala, že policie zatím žádné konkrétní informace, které by vyvolávaly podezření, že hrozí akutní nebezpečí, nemá.
Ke způsobu policejní práce v této situaci se odmítla vyjádřit.
Dráhy žádné pokyny nemají
Jak Novinkám řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, dopravce zatím v současné chvíli nemá od policistů ani od jiných státních orgánů žádné zvláštní pokyny.
„V případě, že obdržíme nějaké preventivně-bezpečnostní pokyny ze strany Policie ČR, pak se jimi budeme řídit a příslušná bezpečnostní opatření přijmeme,“ informoval Šťáhlavský s tím, že jejich obsah však ani po případném přijetí nebudou České dráhy z ochranných důvodů zveřejňovat.
Ani další železniční dopravce RegioJet od Policie ČR žádné pokyny nedostal.
„Tím, že u naší společnosti RegioJet platí pro všechny cestující povinný rezervační systém a cestující jsou kontrolováni ještě při nástupu do vlaku, vidíme přece jen vyšší pravděpodobnost včasného odhalení případných teroristů než u vlaků bez povinné rezervace a stálé asistence palubního personálu v každém voze,“ doplnil pro Novinky mluvčí RegioJetu Pavel Halla.
A jak zareagoval třetí dopravce Leo Express? „V souvislosti s potenciální teroristickou hrozbou se zaměřujeme na speciální krizová školení našich palubních posádek, aby mohli co nejlépe řešit nestandardní situace,“ uvedl pro Novinky Michal Kuzmiak ze společnosti Leo Express. Vlaky podle něj prochází před každou jízdou vizuální kontrolou a stevardi věnují zvýšenou pozornost výskytu podezřelých osob či objektů.
„Díky tomu, že brzdná dráha našich švýcarských vlaků je nejkratší ze všech vlaků u nás, jsme schopni velmi rychle reagovat na nečekané situace, například překážku na trati nebo spadlý most,“ dodal Kuzmiak.