Článek
"TSI je potvrzením, že naše lokomotiva je jedním z prvních strojů, splňujícím nejnovější požadavky a předpisy EU, a to především co se týká bezpečnosti provozu," uvedl.
Nejrychlejší a nejvýkonnější tuzemská lokomotiva už úspěšně dokončila přístupové zkoušky v ČR, Rakousku a Polsku. V Německu, Slovensku a Maďarsku ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky, řekl Bernard.
Škoda má zatím největší zakázku na dodávku 20 těchto strojů pro České dráhy. Další dva už prodala na Slovensko a chce proniknout také na západoevropské trhy. "Intenzivně komunikujeme s DB Schenker, který vybírá dodavatele jednosystémových cargo lokomotiv zejména pro operování na polském trhu," řekl už dříve Bernard.
České dráhy tvrdí, že Škoda dodávky 20 strojů za 2,6 miliardy Kč zpozdila. Podle výrobce to bylo způsobeno zásadní změnou norem v pokročilé fázi vývoje. "Spor je u arbitráže při Hospodářské komoře. Arbitři si nyní nechávají zpracovat expertní posudky," uvedla mluvčí Škody Lubomíra Černá.
Materiál podobný jako u formule 1
Řízení potrvá několik měsíců, jde o komplikovaný spor. Povolení do provozu mají všechny lokomotivy; 14 jich je ve zkušebním provozu s cestujícími a zbylých šest používá výrobce na zkoušky.
Třísystémová lokomotiva 109 E, jejíž maximální rychlost je 200 km/h, je určena pro provoz na tratích v Česku, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Její vývoj trval 3,5 roku a Škoda do něj investovala přes 950 miliónů Kč. Ve stroji je 30 kilometrů kabelů. Použité vláknové kompozity jsou podobné těm, jaké slouží u vozů F 1 a výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a namáhání trati. Vůz umožňuje přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy.
Nová lokomotiva podle Bernarda splňuje nejpřísnější bezpečnostní limity. Například v kabině strojvůdce jsou deformační zóny, které mají při případné kolizi pohltit velké množství energie. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou. Při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do překážky typu nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun kolem strojvůdce zůstane nepoškozený a nedeformovaný prostor, uvedl Bernard. Díky odolnosti je podle něj navíc možné lokomotivu relativně jednoduše opravit.