Hlavní obsah

Registr aut je pomalý a má chyby, dodavateli ale pokuty nehrozí

Právo, Jiří Novotný

Nový centrální registr vozidel (CRV), který ministerstvo dopravy (MD) spustilo 9. července, už sice nekolabuje, ale je pomalejší než ten starý. Navíc stále ještě obsahuje statisíce chybných údajů. Sankce však přesto dodavateli, jímž je firma ATS-Telcom Praha, nehrozí.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr dopravy Pavel Dobeš se zástupcem ATS-Telcom Martinem Tůmou (vlevo) a náměstkem Miroslavem Drobným

Článek

Ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) donedávna médiím naopak tvrdil, že za každý den výpadku registru lze udělit pokutu až dva milióny korun. „Naše ministerstvo zcela jistě uplatní sankce dodavateli a zvažuji dokonce odstoupení od smlouvy,“ ujišťoval Dobeš.

Jak ovšem Právo nyní zjistilo, skutečnost je zcela jiná. Ministerstvo dopravy totiž 9. července převzalo bez výhrad centrální registr od dodavatele. Tím přišlo o možnost postihů, vyplývajících z dodatku ke smlouvě s firmou ATS-Telcom, který Dobeš podepsal letos v lednu.

K závěru, že už sankce nejsou možné, dospěla v srpnu i kontrolní skupina, již Dobeš nechal ustavit ze zaměstnanců odboru auditu, kontroly a dozoru MD.

„Současný provoz centrálního registru je zajištěn pouze objednávkou ministerstva dopravy, adresovanou firmě ATS-Telcom Praha, s dobou plnění od 21. května do 10. prosince 2012. Objednávka neobsahuje žádné ustanovení o úrovni a dostupnosti služeb a nejsou v ní uvedeny žádné možné sankce. V případě jakéhokoli výpadku centrálního registru je tedy ministerstvo vůči ATS-Telcom nemůže uplatňovat,“ sdělili kontroloři Dobešovi.

Postih možný pouze za pracovní nekázeň

Plynulý provoz centrálního registru není podle závěrů kontroly nijak garantován ani v rámci smlouvy o zajištění podpory provozu CRV, kterou ministerstvo dopravy uzavřelo s firmou ATS-Telcom 25. června.

„Garantován je pouze výdej dat v pracovní dny v době od 7 do 17.30 hodin celkovým počtem pěti pracovníků. MD může tedy kontrolovat a vyžadovat sankce jenom za to, jestli zaměstnanci dodavatele skutečně pracují v uvedených hodinách, avšak nikoli zda je aplikace CRV funkční a v provozu,“ konstatovala kontrolní skupina ve zprávě, kterou má Právo k dispozici.

V novém registru jsou údaje o 7,5 miliónu motorových vozidel. Velkým malérem ovšem je, že do něj bylo z toho starého přesunuto více než jeden milión chybných dat.

Chybných bylo například 497 460 záznamů o majitelích vozidel a ve 414 888 případech nešlo identifikovat majitele při srovnání s dalšími databázemi.

Ve spoustě dalších záznamů nesouhlasila registrační značka, číslo motoru či barva vozidla. V databázi se také nacházelo až deset tisíc duplicitních VIN kódů vztahujících se ke dvěma i více vozidlům. Přitom právě změnou VIN se nejčastěji legalizují kradená auta.

Maléru mohl Dobeš předejít

Na otázku, jak se tedy daří registr zbavovat chyb, odpověděl mluvčí MD Martin Novák: „Dodavatel centrálního registru vozidel už odstranil z databáze 800 tisíc špatně uvedených údajů. Další výskyt chyb budeme monitorovat.“

Pokud se ukáže, že problémy přetrvávají, pokusí se MD podle mluvčího domluvit s dodavatelem na dalším termínu a množství dat, která ATS v registru opraví.

Chyby v registru tak bude Dobešovo ministerstvo zřejmě řešit dalšími smluvními dodatky, protože sankcionovat ATS-Telcom za problematický registr skutečně nemůže.

Zoufalé situaci s rozjezdem i fungováním nového centrálního registru vozidel se přitom dalo předejít, kdyby na něj Dobeš vyhlásil výběrové řízení. Měl na to téměř celý rok. Přesto se tendr nekonal a zakázku přímo získala ATS-Telcom Praha.

Související témata:

Výběr článků

Načítám