Článek
Rakouské vyšetřovací orgány k případu mlčí, k svým závěrům nechtějí ani dva roky od události nic sdělit. S českými aviatiky nekomunikují. Zpráva o vyšetřování nehody měla být přitom sestavena do jednoho roku od té doby, kdy se stala.
Došlo to tak daleko, že se prezident Aeroklubu České republiky Vlastimil Dvořák obrátil otevřeným dopisem na europoslance Jaromíra Kohlíčka. Zatím bezvýsledně.
Jde o to, zbavit se starých strojů?
Čeští fandové bezmotorového létání už spekulují, že je za tím tzv. laminátová lobby. Tak jsou označováni prodejci již často značně starých laminátových strojů v západní Evropě, jichž se potřebují zbavit. Ani Právu se po několika týdnech nepodařilo získat vyjádření rakouské strany.
„K zastavení provozu letadel L-13 Blaník došlo nařízením Evropské agentury pro bezpečnost v letectví (EASA) po nehodě v červnu 2010 v Rakousku. Úřad pro vyšetřování leteckých nehod v Rakousku po nehodě požádal výrobce AI Kunovice o dodání dokumentace. Dosud ale tento rakouský úřad, ačkoliv vyšetřování ukončil, nevydal závěrečnou zprávu, podle které by mohla EASA zrušit nebo prodloužit svoje opatření na zákaz létání s tímto letadlem,“ uvedl Dvořák. Podle něho je to nestandardní postup.
„Kdyby byla příčinou nehody letadla konstrukční chyba, využil by to jejich úřad na odškodnění pozůstalých a umyl by si ruce. Bohužel je podezření, že příčinou nehody bylo nedodržení letové příručky, neprovádění údržby a porušení provozní příručky tohoto letadla. Selhal dozor rakouského národního leteckého úřadu,“ dodal Dvořák.
Tvrdí, že rakouští piloti porušili všechno, co se porušit dá. Kunovice požádaly rakouský úřad pro šetření leteckých nehod o půjčení trosek letadla pro odbornou expertizu, kterou chtěl udělat expert na únavové lomy na ČVUT. Rakouský úřad předání odmítl s odůvodněním, že se jedná o předmět doličný.
L-13 Blaník v kostce
- L-13 Blaník je dvousedadlový kluzák s pevnými nosnými plochami. Používá se k výcviku základní a vyšší pilotáže. Výrobcem byl Let Kunovice (dnes AI Kunovice). Vyrobil přes šest tisíc kusů, včetně modifikací.
- Maximální vzletová hmotnost: 500 kg. Maximální rychlost: 253 km/h.
- Vývoj začal v roce 1954 v konstrukční kanceláři Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu VZLÚ v Praze-Letňanech pod vedení hlavního konstruktéra Ing. Karla Dlouhého. První kusy ze sériové výroby byly zalétány na konci roku 1958. Ta byla ukončena v roce 1978.
- Stále létá ve více než 40 zemích světa. Tím se řadí mezi nejúspěšnější výrobky našeho leteckého průmyslu. Následovaly modernizované verze.
Zdroj:Wikipedia
Milan Mikulecký z aeroklubu však spekulace o "laminátové lobby" odmítá. Kdyby podle něj šlo o lobby, jak je tedy možné, že žádné laminátové stroje stále nejsou? Český aeroklub měl zájem o laminátový kluzák, čekací doba na jeho výrobu je však tři roky.