Článek
„Přestože se jedná o vozy z počátku osmdesátých let, budou znamenat zvýšení kultury cestování na rychlících z Prahy přes Plzeň do Chebu,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek a dodal: „U našich jižních sousedů jsou díky svému komfortu dodnes velmi oblíbené. V minulosti se s nimi setkali i naši cestující v některých vlacích EuroCity.“
Prostornější kupé
Zatímco kupé v tradičních českých vozech mají osm míst, v rakouských jich je jen šest. „Jejich sedačky jsou tvořeny jednotlivými polohovatelnými sedáky, čímž se liší od koženkových lavic starších českých vozů,“ upřesnil Blažek.
Do rakouských vagónů se podle něj lépe nastupuje a průchod mezi jednotlivými vozy usnadňují posuvné dveře opatřené madly. „Zvýší se také bezpečnost cestujících, neboť vnější dveře jsou centrálně zavírané a za jízdy blokované proti otevření. Systém vlakového rozhlasu umožní vlakovému doprovodu informovat cestující o zastávkách a mimořádnostech při cestě,“ podotkl Blažek.
Přetřít a jedeme
První „rakušáky“ by se měly na západočeských kolejích objevit v létě, celá flotila začne fungovat do konce roku. Předtím projdou vozy revizí, provedou se dílčí opravy, v plánu je přečalounění sedaček a přetření vagónů do barev ČD.
„Nové“ vozy byly vyrobeny v letech 1980 až 1982 v rakouské vagónce SGP. Jsou určeny pro provoz na mezinárodní železniční síti rychlostí až sto šedesát kilometrů v hodině. „Na již dokončeném koridoru Plzeň – Cheb budou moci jezdit rychlostí, která je zde stanovená pro klasické soupravy, a ta činí maximálně sto dvacet kilometrů,“ řekla Právu mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Pro výklopné vlaky typu pendolino je maximum o čtyřicet kilometrů vyšší.