Hlavní obsah

Nové pražské tramvaje budou mít ve sněhu problém, říká zastupitel TOP 09

Praha

Nové pražské tramvaje Škoda ForCity (15T) nezvládnou jízdu ve sněhové kalamitě, tvrdí zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček. Praha podle něj ve výběrovém řízení požadovala, aby mohly tramvaje jezdit ve sněhové pokrývce do pěti centimetrů a do centimetru vody. V Praze je přitom v zimě často více sněhu.

Foto: Jana Šprunková, Právo

Tramvaj Škoda ForCity

Článek

Problém s tramvajemi 15T ve sněhu potvrdil pracovník dopravního podniku. Podle výrobce tramvají Škody Transportation jsou tramvaje schopné zvládnout šest centimetrů sněhu a tři centimetry vody.

Hudeček na dnešní tiskové konferenci řekl, že nové tramvaje, které začaly cestující vozit na začátku února, mají motorový pohon u každého kola těsně nad zemí. Sníh či voda tak může motory poničit. "Problémy mají hlavně s umrzlým sněhem, potíže jim dělají i kaluže," řekl ČTK zdroj z Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Vedení dopravního podniku podle něj problém v současné době řeší.

Podle Romana Bindera, mediálního zástupce Škody Transportation, jsou vozy navrženy pro parametry lepší, než požadoval DPP. Zvládá prý projíždět třemi centimetry vody a šesti centimetry sněhu. Dodal, že tramvaj splnila předepsané normy a že stejné parametry mají i vozy, které jsou určeny pro lotyšskou Rigu a kde panují v zimě ještě náročnější klimatické podmínky.

Foto: Škoda Transportation Plzeň, ČTK

Tramvaj Škoda ForCity

Mluvčí dopravního podniku Ilona Vysoudilová sdělila, že dopravní podnik má dostatečné množství sněhových pluhů, aby průjezdnost tratí pro nízkopodlažní tramvaje zajistila.

Podle Hudečka byly smlouvy na nové tramvaje v roce 2005 podepsány netransparentně. Okolnosti podle něj svědčí o tom, že tendr byl vypsán pouze pro jednu firmu, a to pro Škodu Transportation. Město podle něj zadalo zakázku na tramvaje, které v té době ještě neexistovaly. Na přihlášení měli zájemci 60 dnů. "To u výběrového řízení na tramvaje, které ani neexistovaly, je velmi pochybný stav. Firmy měly pouze 60 dnů na to, aby vyvinuly tramvaj, která by splňovala podmínky výběrového řízení," řekl.

Škoda Transportation v té době již podle Hudečka vlastnila Výzkumný ústav kolejových vozidel, se kterým prý magistrát podmínky výběrového řízení konzultoval. Podle Bindera bylo zadání výběrového řízení v kompetenci DP Praha. "Nemůžeme se vyjadřovat ke všem osobám a institucím, které DP Praha poskytly odborné stanovisko... Výzkumný ústav kolejových vozidel podmínky výběrového řízení s magistrátem nekonzultoval," uvedl.

Uzavřené smlouvy se Škodou Transportation považuje zastupitel TOP 09 za nevypověditelné, Praha tedy musí do roku 2018 odebrat 250 tramvají, za které má zaplatit 17 miliard korun. "Podle našich výpočtů to ale bude 19,5 nebo 20 miliard," uvedl Hudeček. Podle Bindera jde o 18 miliard korun.

Vysoudilová uvedla, že DPP může od smlouvy odstoupit, pokud Škoda Transportation poruší povinnosti, které jí ze smlouvy vyplývají, tedy například neplnění dodávek nebo zásadní poruchy.

Hudeček se domnívá, že Praha 250 nových tramvají nepotřebuje. Praze by prý stačilo zakoupit pouze 140 tramvají. "V Praze nyní jezdí 1000 tramvají a většina z nich je velmi starých a nevyhovují dnešním požadavkům na nízkopodlažnost," upozornil Binder.

Vysoudilová dodala, že pokud by dopravní podnik nakoupil pouze 140 tramvají, znamenalo by to, že by byly "vhodným a ekonomickým způsobem" nahrazeny nejstarší vozy, musely by být ale opraveny další staré tramvaje T3.

Související témata:

Výběr článků

Načítám