Článek
České dráhy prezentují pravidelně jen údaj o úspěšnosti všech vlaků bez rozdílu typu. Ten tak činí 90,9 procenta, uvedla ČT.
Například pendolina podle statistik přijíždějí podle plánu v 93 procentech případů, spěšné a osobní vlaky dodržují jízdní řád v 92 procentech a expresy, tedy vnitrostátní rychlíky či IC jsou dochvilné v 84 procentech případů. Mezistátní rychlíky a EC vykazují však nejnižší úspěšnost, a to 75 procent vlaků jedoucích načas.
Podle mluvčího drah Petra Štáhlavského zhruba čtvrtinu všech zpoždění způsobují závady na infrastruktuře, lomy kolejnic, závady signalizace či poruchy troleje. "Téměř ve 20 procentech vznikají zpoždění kvůli tomu, že čekáme na zpožděné přípoje," uvedl Štáhlavský.
Dochvilnost vlaků vypravených ČD (příjezd načas = 100 procent) | |
---|---|
Pendolina | 93 |
Spěšné a osobní vlaky | 92 |
Vnitrostátní rychlíky a IC | 84 |
Mezistátní rychlíky a EC | 75 |
Údaj za všechny spoje | 90,9 |
Zdroj: České dráhy |
"Každý čtvrtý dálkový vlak je zpožděný podle těch čísel," potvrdil ředitel odboru řízení provozu ČD Miroslav Jasenčák. "Ty vlivy se pohybují v rozsahu kolem 40 procent, záležitosti, které nemůžeme ovlivnit ani my, ani cizí železniční správy, jsou to nehody, sebevraždy, usmrcení civilních osob střetnutí na přejezdech a podobně," dodal Jasenčák.
V některých měsících letos podle ČT mezistátní rychlíky přitom spadly na ještě nižší čísla. Například v červenci byla dochvilnost u těchto spojů 62 procent, v lednu to bylo 66 procent a v červnu přijelo včas 68 procent dálkových vlaků.
Celkovou statistiku podle ČT ovlivňuje především 6000 osobních spojů denně, naopak rychlíky nebo soupravy EC jsou na tom hůře. "Osobní vlaky jsou vesměs přesnější protože ta délka trasy je kratší, rychlost není tak vysoká, takže v případě nějakého rychlostního omezení kvůli pomalé jízdě samozřejmě tam nevzniká takové zpoždění," uvedl mluvčí drah Štáhlavský.