Článek
Vzdálenost mezi městy je 202 kilometrů, a aby bylo možné se do plánovaných 40 minut vejít, vlak bude muset jet průměrnou rychlostí 350 kilometrů za hodinu. Dopravce očekává, že tento spoj mezi Šanghají a Chang-čou, které je hlavním městem provincie Če-ťiang, bude v provozu od konce října.
„Rekord 416 kilometrů za hodinu dokazuje, že Čína dosáhla nového milníku ve vysokorychlostních železničních technologiích,“ uvedl Šua-kuang Čang z ministerstva železničních spojů. Moderátorka čínské rozhlasové stanice Jülej Liou, která se testovací jízdy zúčastnila, uvedla, že když se vlak rozjel do nejvyšší rychlosti, zdálo se jí, že létá.
Čína má v současné době okolo sedmi tisíc kilometrů vysokorychlostních železničních kolejí, což je nejvíce tohoto druhu na světě. Dráhy prý ale na novém vlaku oceněném světovým rekordem nehodlají vydělávat, i když se cena jízdenky oproti stávajícím spojům prodraží. Jízdné mezi oběma městy vyjde v přepočtu na více než 250 korun, což je dvakrát více než za stejnou vzdálenost u normálního vlaku.
Vysokorychlostní vlaky, které jezdí například ve Francii (TGV) nebo Japonsku (Šinkanzen) dosahují rychlostí kolem 300 kilometrů v hodině.
Dosud nejvyšší rychlosti dosáhl vlak v roce 2003 v Japonsku. Tehdy jel 581 km/hod.
Nejvyšší rychlosti vlaků | ||
---|---|---|
rok | země | rychlost |
2003 | Japonsko | 581 km/hod |
2007 | Francie | 574,8 km/hod |
1999 | Japonsko | 552 km/hod |
1997 | Japonsko | 550 km/hod |
2003 | Německo | 501 km/hod |
2010 | Čína | 416 km/hod |