Hlavní obsah

Číňané kupují automobilku Volvo

Stockholm
Aktualizováno

Čínská automobilka Geely v neděli podepsala závaznou smlouvu o převzetí švédského výrobce osobních vozů Volvo Car od americké společnosti Ford Motor. Je to dosud největší čínská akvizice zahraniční automobilky a analytici její hodnotu odhadují kolem dvou miliard dolarů (zhruba 38 miliard Kč).

Foto: Bjorn Larsson Rosvall, Reuters

Šéf Geely Li Shufu si třese rukou se zástupcem Fordu Lewisem Boothem.

Článek

Mluvčí Volva Per-Ake Froberg uvedl, že dohoda byla podepsána v Göteborgu. Cenové podmínky kontraktu nesdělil s tím, že budou oznámeny na pozdější tiskové konferenci.

Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů. Na prodeji švédské součásti největší čínské soukromé automobilce se Ford v zásadě dohodl koncem loňského roku po dvouletých jednáních.

Prodej Volva umožní Fordu více se zaměřit na rozvoj svých základních značek Ford, Lincoln a Mercury. Pro americkou skupinu je to poslední díl plánovaného prodeje součástí bývalé Ford Premier Auto Group, kam dále patřily britské automobilky Aston Martin, Jaguar a Land Rover.

Snyhy čínských automobilek o převzetí zahraničních výrobců nebo jejich technologií
- automobilka Volvo Car a Čínská automobilka Geely v neděli podepsaly závaznou smlouvu o převzetí švédského výrobce osobních vozů Volvo Car od americké společnosti Ford Motor.
- automobilka Opel - Jedním z uchazečů o podíl v německém koncernu z americké skupiny General Motors byla i čínská Beijing Automotive Industries Corp. (BAIC). Firma nabídku podala dodatečně, ze hry ale vypadla loni v červenci. Nakonec si firma značku ponechala.
- technologie firmy Saab - Na koupi některých technologií švédské automobilky se čínská BAIC dohodla loni v prosinci. Zaplatila za ně 200 miliónů dolarů (zhruba 3,7 miliardy Kč).
- terénní vozy Hummer - Americká General Motors v únoru oznámila pravděpodobný konec vozů této kultovní značky poté, co dohoda s čínským výrobcem aut skončila fiaskem. Američané se nyní snaží nabídnout Hummer dřívějším zájemcům.
- výrobce londýnských taxíků Manganese Bronze - Čínská Geely by údajně měla získat také většinu akcií výrobce tradičních černých taxíků jezdících po Londýně. Do Šanghaje přesune další značná část produkce. Manganese Bronzetam tam hodlá přesunout i výrobu šasi a karosérií.

Geely je největší čínskou soukromou automobilkou a nyní usiluje o expanzi na zahraničních trzích a posílení svého image zejména v Evropě. V letošním roce by firma chtěla zahájit vývoz do západní Evropy.

Související témata:

Výběr článků

Načítám