Hlavní obsah

Saab zřejmě skončí, automobilku nikdo nechce

Detroit
Aktualizováno

Snaha americké automobilky General Motors o prodej ztrátové švédské divize Saab nizozemskému výrobci luxusních vozů Spyker zkrachovala. GM proto aktivity Saabu postupně ukončí. Oznámila to v pátek firma.

Článek

Při jednání se společností Spyker o prodeji Saabu se podle GM objevily problémy, které nebylo možné vyřešit. GM se již dříve snažila Saab prodat švédskému výrobci luxusních vozů Koenigsegg, který od transakce odstoupil minulý měsíc. Některá aktiva Saabu se GM nicméně podařilo prodat čínské společnosti BAIC.

Foto: Reuters

Ředitel Saabu Jan Ake Jonsson oznamuje plány na restrukturalizaci

GM před několika měsíci opustila bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, jenž by měl pružněji reagovat na požadavky zákazníků. Většinovým majitelem "nové GM" je americká vláda, která poskytla na záchranu podniku nejvíce peněz.

V Česku letos prodej nových vozů Saab klesl o třetinu na 48 aut. Podle jednoho z prodejců bude tuzemská prodejní síť zřejmě dodávat již jen objednané vozy. Servis a dodávky náhradních dílů pro tuzemské majitele by měla tuzemská servisní síť zajišťovat i nadále. 

Společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937 a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro švédskou armádu. Produkce automobilů začala koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se v prototypu představil 10. června 1947.
Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se Saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.
Neslavnější saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600 000 kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem - právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.
V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem, jejímž výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.
Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. V saabech se objevily i naftové motory, do té doby je firma nenabízela.
Saaby jsou na českých silnicích vidět minimálně, jde o vozy, které se kupují více srdcem než hlavou. V Česku má Saab oficiální zastoupení, v současné době nabízí modely 9-3 Sport Sedan, 9-3 SportCombi, 9-3 Cabriolet, 9-3X a 9-5 Combi.

Výběr článků

Načítám