Článek
Cílem je, aby zákazníci jednoznačně poznali, že jedou vlakem Českých drah. Designér Aleš Najbrt vysvětlil volbu odstínů: „Modré barvy vychází z drážní historie a zároveň vyjadřují stabilitu, jistotu a serióznost. Na první pohled jde možná o konzervativní styl, ale z hlediska dlouhodobé perspektivy je velmi nadčasový a jsem přesvědčen, že i za dvacet nebo třicet let bude jasným symbolem serióznosti a jistoty.“
České dráhy zaplatily studiu Najbrt za testování barev či vizualizace designu nových souprav 200 tisíc korun.
Vozy budou barevně odlišeny podle toho, jakou plní v soupravě funkci. „Je důležité, aby cestující na první pohled poznali služební vůz na kola, vůz první třídy nebo lehátkový a lůžkový vůz. Každý z nich bude barevně jiný, lidé je tak snadno najdou,“ uvedl náměstek ředitele drah Antonín Blažek. Tradičně jsou kupé první třídy označeny žlutým pruhem. Jídelní vozy jsou šedivé, vozy pro přepravu kol světle modré.
Jednotka City elefant v nové barevné kombinaci
Jednotka City elefant v nové barevné kombinaciFOTO: České dráhy
Podle drah jde o nezbytný krok. „Všechny moderní firmy dbají na to, aby měly jasný korporátní vzhled. Podívejte se na letecké dopravce, bankovní pobočky, čerpací stanice nebo řetězce restaurací. Většinu z nich poznáte na první pohled už na dálku. Vlaky Českých drah musí být také jasně identifikovatelné,“ uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda. Vysvětlil i důvod: „Liberalizace železničního trhu je neúprosná, v Česku začne na železnici jezdit celá řada dopravců a České dráhy budou jen jedním z nich. Chci, aby zákazníci naše vlaky jasně poznali.“
Nově natřené ovšem nebudou podle ČD soupravy Pendolino.
Nátěry kapsu železnice nezatíží
Ředitel upozornil, že nový barevný kabát nebude pro železnici představovat žádné náklady navíc. „Nebudeme teď hromadně přelakovávat všechny své vlaky, to by bylo velmi nehospodárné. Jakmile bude vagón nebo lokomotiva v opravě a bude se na ni dávat nový lak, vyjede už v nových barvách. Jen do konce letošního roku by se mělo objevit na české železnici minimálně 30 vozů a 10 lokomotiv, které už budou modré.“
Regionova v nové barevné kombinaci
FOTO: České dráhy
Jednotné barvy znamenají velkou proměnu designu Českých drah navazujících na ČSD. Zmizí tradiční zelená barva osobních vagónů a zmizí i další typický znak, kdy se od sebe lišily soupravy podle určení. Pro příměstské stejnosměrné soupravy se volila šedomodrá, která se objevila na tzv. pantografech - převzaly ji i soupravy CityElefant. Naopak pro motorové vlaky byla typická červená s krémovou.
Jednotné barvy znamenají velkou proměnu designu Českých drah navazujících na ČSD. Zmizí tradiční zelená barva osobních vagónů a zmizí i další typický znak, kdy se od sebe lišily soupravy podle určení. Pro příměstské stejnosměrné soupravy se volila šedomodrá, která se objevila na tzv. pantografech - převzaly ji i soupravy CityElefant. Naopak pro motorové vlaky byla typická červená s krémovou.
Barevně odlišeny dosud bývaly i lokomotivy, i když po rozpadu republiky zavládla větší volnost. Lokomotivy pro stejnosměrnou trakci měly základ zelený, pro střídavou červený, pro obě trakce modré a dieselelektrické byly červené. Barvy mnohdy vedly i k přezdívkám jednotlivých strojů, jako například karkulka nebo rosnička.