Hlavní obsah

Čeští piloti nechápou, co se na palubě vlastně stalo

Právo, Jiří Novotný, Jakub Svoboda
PRAHA

Nedělní tragická havárie kyperského boeingu B737 vyvolala mezi piloty i dalšími odborníky velké diskuse. Nechápou totiž, jak by se cestující mohli v tomto typu letadla udusit.

Článek

"Informace o tom považuji za předčasné spekulace. I kdyby došlo k dekompresi kabiny, jsou v moderních dopravních letadlech dostatečná technická opatření, která by rozhodně měla udržet cestující při vědomí a zajistit jim nutný přívod kyslíku," řekl v neděli Právu viceprezident pro technický provoz Českých aerolinií Tomáš Heczko.

Konkrétně jde o vyvíječe kyslíku pro každého cestujícího i člena posádky. Čidla automaticky uvedou vyvíječe do provozu, jakmile klesne hladina vzduchu v kabině, a nad každým sedadlem vypadne z pouzdra kyslíková maska.

Klesat po dekompresi je základním pravidlem

"Předpokládal bych také, že při dekompresi začnou piloti ihned s letounem prudce klesat, aby se co nejdříve dostali do takové letové hladiny, v níž už lze dýchat bez masky. Jde o naprostou samozřejmost, základní pravidlo pro každou posádku kterékoli letecké společnosti. Nikdy jsem se ještě nesetkal s případem, že by se piloti zachovali jinak," zdůraznil Heczko.

Také další experti a piloti se shodli, že problémy s klimatizací by neměly mít pro let katastrofické důsledky. I při poklesu tlaku v kabině se dá podle nich bezpečně přistát. Posádky dopravních letadel se umí s takovou situací vypořádat, připravují se na ni při každém opakovacím výcviku.

Kyperské letadlo ztroskotalo pouhé tři desítky kilometrů od letiště v Aténách. Za normálních okolností by tedy měl být ještě zapnut autopilot, který piloti vypínají až těsně před přistáním. V některých situacích, například při snížené viditelnosti, řídí autopilot letadlo až na přistávací dráhu. Elektronický systém je schopný zvládnout řadu manévrů, pilotům pomáhá například vyrovnávat letadlo po střemhlavém klesání do bezpečné vodorovné hladiny. Ta bývá obvykle kolem tří tisíc metrů.

Ve výjimečných případech se mohou piloti rozhodnout autopilota vypnout a řídit letadlo při nouzovém klesání ručně. Ale to je pro včerejší případ nepravděpodobné. Co se tedy na palubě kyperského letadla skutečně stalo, ukáže podle Heczka až důkladné vyšetření letecké katastrofy. A to potrvá několik týdnu, nebo spíše měsíců.

Související témata:

Související články

Zřícené letadlo mířilo z Kypru do Prahy

Letadlo kyperské charterové společnosti Helios Airways, jež se v neděli dopoledne zřítilo nedaleko Atén, mířilo do Prahy. Novinkám to potvrdila mluvčí České...

Kyperské letadlo letělo dvě hodiny bez pilota

Údaje o časovém průběhu letu číslo ZU 522 letecké společnosti Helios Airways z Larnaky do Prahy, který v neděli před polednem skončil zřícením nedaleko Atén,...

Výběr článků

Načítám