Článek
Legendární Stříbrný šíp byl zkonstruován v roce 1938 a o rok později byl představen veřejnosti. Sloužit měl především prvorepublikové smetánce. Začátek druhé světové války veškeré plány zhatil a motorový vůz zůstal v zapomnění.
Podle historického poradce Ludvíka Lososa je vůz opravdu výjimečný. Jedná se totiž o špičku vývoje designu železničních vozidel té doby.
„V roce 1953 se dostal do šumperských dílen, kde ho prakticky zničili. Udělali z něj čalounickou dílnu a vůz tam zůstal stát. Poté se inženýr Bohumil Pokorný rozhodl, že v České Třebové vybuduje železniční skanzen, kam chtěl vůz dostat. To byla první etapa,“ popsal Novinkám Losos, který se na obnově vlaku podílel.
Následovala druhá fáze, kdy o vůz požádali modeláři z Orlickoústecka a chtěli si z něj udělat klubovnu. Hodnota vozu byla ale více než zřejmá. Objevilo se tedy několik projektů, které se snažily o jeho záchranu. Nakonec skončil Stříbrný šíp v Chomutově.
I tam snaha o jeho záchranu ale ztroskotala a Stříbrný šíp se v tristním stavu v roce 2011 přesunul do DPOV Nymburk, kde renovace konečně opravdu začala.
„Vozidlo z vnějšího pohledu a interiérem odpovídá dobovému provedení. Z historického hlediska se udělalo maximum, aby to bylo co nejpodobnější. Vozidlo má nový řídicí systém, nová je tedy elektronika, veškeré ovládání, spalovací motory a převodovky. Pro větší komfort má Stříbrný šíp vakuový záchod a v případě potřeby se tu dá také využít jídelní vozík. Je to podobné jako například v letadle,“ řekl Arnošt Kohl, který měl v DPOV Nymburk opravu na starosti.
Unikátní Stříbrný šíp se tak zhruba po šedesáti letech opět rozjel. Prochází ještě posledními úpravami a před sebou má ještě několik zkoušek. S vozidlem se počítá pro reprezentační a nostalgické jízdy. Veřejnost si ho bude moci prohlédnout na Dni železnic. Ten se uskuteční v polovině června v Ostravě.