Článek
Česko před více jak osmi lety prohrálo před velkým senátem Evropského soudu pro lidská práva spor proti osmnácti romským dětem z Ostravy nespokojeným se zařazením do zvláštních škol. Stát se tehdy kromě vyplaceného odškodného zavázal přijmout taková pravidla, která ukončí diskriminaci romských dětí, které často mířily do zvláštních škol s diagnózou lehkého mentálního postižení.
Právu souvislost s rozsudkem potvrdil i náměstek ministryně školství Stanislav Štech s tím, že rozsudek by se dal prezentovat jako katalyzátor změn. „Rozhodně musím odmítnout vulgární zkratku - kvůli pár Romům, kterým ti odtržení EU byrokrati dali za pravdu, teď likvidujeme náš báječný systém speciálního školství,“ upozornil Štech.
O handicapované děti tu až tak nejde
„Současné vedení ministerstva hledá rozumnou cestu, jak postupně uvést náš systém do souladu s vlastním právním prostředím a dát možnost v oprávněných případech, aby se děti s postižením mohly s podporou státu zkusit vzdělávat v běžné škole,“ přidal náměstek.
Jde i o údajnou diskriminaci
Na změny ve vzdělávání tlačí i nejrůznější neziskové organizace. „Téma rušení vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním postižením bude zásadně důležité pro zajištění inkluzivního vzdělávání. Amnesty International, Evropské centrum pro práva Romů, Nadace Open Society Fund Praha a Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání proto připomínají české vládě, že musí stát za svým závazkem proměnit praktické školy v běžné školy a tímto zrušit vzdělávací program pro žáky s lehkým mentálním postižením,“ stojí v prohlášení na webu Nadace Open Society Fund.
„O handicapované děti tu až tak nejde. Hlavní je naplnit závazky plynoucí z rozsudku a ukončit údajnou diskriminaci dětí ze sociálně vyloučených lokalit. Ministerstvo proto tlačí na co nejrychlejší přijetí inkluze, aby se nedostalo do problémů,“ řekl Právu zdroj obeznámený s přípravou zákona.
Běda tomu, kdo bude tvrdit, že v nejlepším zájmu dítěte je vzdělávání v jiné škole než běžné
„Pokud mají změny přinést požadovaný výsledek, považují neziskové organizace za nezbytné, aby tyto změny řešily problém předsudků, které nadále prostupují českým vzdělávacím systémem. I přes v minulosti přijaté reformy jsou romské děti nadále nadreprezentovány ve školách a třídách pro žáky s lehkým mentálním postižením a segregovány do pouze romských škol a tříd,“ upozornil web Nadace.
Ve hře jsou i dotace za miliardy korun
Na snahu zamezit diskriminaci romských dětí často ocejchovaných nálepkou lehkého mentálního postižení ale mohou doplatit skutečně handicapované děti.
„Nová politika ministerstva má striktně danou prioritu a tou je hlavní vzdělávací proud. Běda tomu, kdo bude tvrdit, že v nejlepším zájmu dítěte je vzdělávání v jiné škole než běžné. Důvod proč vylívají s vaničkou i dítě je ten, že není dost dobře možné spočítat romské děti a přitom se vyhnout nařčení z rasismu. Romové se totiž při sčítání lidu většinou hlásí k české národnosti,“ nebrala si servítky Edita Bartošová, která společně s dalšími rodiči handicapovaných dětí bojuje proti snahám ministerstva.
Náměstek Štech upozornil, že pokud by se Česká republika bránila inkluzivnímu vzdělávání, mohla by se dostat do konfliktu s EU včetně pozastavení dotací.
Související téma:
„Taková hrozba nad námi skutečně byla. Jednání na tato témata má několik etap, a pokud by všechny proběhly, skutečně by hrozilo zastavení všech evropských projektů, nejen těch, které se týkaly školství a vzdělávání, tedy třeba i dopravy a silnic, čističek odpadních vod... Jednalo by se tedy o desítky miliard korun. S touto cestou se ale ze strany Evropské komise operovalo jen velmi mírně zhruba předloni,“ dodal Štech.