Článek
Krnáčová představila projekt Lítačky jako „nové řešení, jak budeme jezdit”. Systém se spustí v únoru, lidé na novou kartu budou jezdit od poloviny roku, kdy velké části cestujících končí platnost stávající opencard. Přesné termíny nechtěla Krnáčová říci. Testovací provoz systému prý již probíhá.
„Nelze sdělit přesné datum. Systém je připraven, probíhá několik soudních sporů a potřebujeme doladit některé detaily,” uvedla primátorka.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
„Nebude to jen plastová karta, ale máme ambici, aby byla i v elektronické podobě i v papírové podobě i v podobě nějakého čipu, který by se dal nosit například jako přívěsek na klíčích,” upřesnila Krnáčová.
Takhle by mohla vypadat #Lítačka. https://t.co/MTqBM2h1uF pic.twitter.com/LxslBs3T6Z
— Adriana Krnacova (@adkrn) 25. leden 2016
Vývoj nového projektu přišel na 1,9 miliónu korun, přičemž celkový odhad nákladů je zhruba šest miliónů korun.
Nový systém by měl zatěžkávací zkouškou projít ve druhé polovině roku, kdy bude mnoha lidem končit platnost stávajících karet. Město předpokládá, že jejich bezproblémové odbavení a přechod na nový systém zajistí i za pomoci brigádníků.
Minulost Opencard budou podle primátorky řešit již pouze právníci. Město se dlouhodobě pře o platby se společností eMoneyServices (EMS), která vlastní licenci na stávající kartu. Kartu Opencard využívá zhruba 1,2 miliónu lidí. Projekt stál asi 1,75 miliardy korun. Opencard slouží jako tramvajenka a průkazka do knihovny.
EMS: Okopírovali náš systém
Mluvčí EMS Martin Opatrný tvrdí, že Praha s Lítačkou jen okopírovala jejich systém. Provoz Lítačky také podle něj bude dražší. EMS ale zatím nebude chod Opencard ničit.
„Vytvoření tzv. Lítačky považujeme za velmi netransparentní a nehospodárný krok,” prohlásil Opatrný.
Okopírování částí opencard podle něj také může být důvodem, proč Praha neumožnila kontrolu systému. „Hlavní město velmi pravděpodobně umožnilo okopírování některých součástí systému a zneužití know-how EMS. To je nejen porušení licenčních smluv, ale také autorského zákona,” viní Prahu Opatrný.
Zavedení jiného systému na odbavování MHD navíc podle něj neřeší současné problémy projektu Opencard. „Ať už Praha zavede cokoliv, bude muset uhradit dluhy a škody dosahující 600 miliónů korun,” prohlásil mluvčí EMS.