Článek
Potvrzuje to i prosincový průzkum finanční společnosti ŠkoFIN, který má Právo k dispozici. Podle něj 22 procent českých řidičů jezdí autem v zimě méně často či téměř vůbec. Výrazně opatrnější jsou přitom v tomto období ženy, z nichž řízení během zimních měsíců omezuje více než čtvrtina (28,4 procenta) proti 16,3 procenta mužů.
Zimní období a s ním související ztížené podmínky pro jízdu nejsou limitující překážkou pro polovinu českých motoristů, ukázal průzkum. „V zimě ubývá svátečních řidičů, jezdí převážně zkušenější a vyježděnější řidiči. Důležitý je samozřejmě výskyt sněhové pokrývky a ledovky na silnicích, pak počet řidičů klesá výrazněji,“ potvrdil Právu vedoucí odboru likvidace pojistných událostí v Kooperativě Ivo Šitina.
Se zimním počasím souvisí nejen snížená ochota některých řidičů pouštět se na silnice, ale také povinnosti, doporučení a některá omezení.
Pneumatiky přezouvá jen polovina
Podle průzkumu dává třetina Čechů před zimou svůj vůz do servisu na kompletní kontrolu. Pneumatiky nechává před příchodem zimy přezout jen necelá polovina (47,5 procenta) motoristů, zbytek (20,3 procenta) podle průzkumu nedělá vůbec nic.
„Je evidentní, že Češi si s aktivním zajištěním bezpečnosti včetně preventivních prohlídek před zimou hlavu příliš nelámou,“ komentoval výsledky průzkumu ředitel obchodu a marketingu ŠkoFINu Petr Abrahámek. Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března, a to vždy, když se na silnici vyskytuje souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo dá-li se takový stav předpokládat.
Pojišťovny však každou zimu vyřizují tisíce škod, jejichž hlavní příčinou je jízda na letních pneumatikách.
„Ale nejde vždy jen o letní gumy,“ řekl Právu mluvčí Allianz Václav Bálek. Někteří řidiči si totiž včas neuvědomí, že mají zimní pneumatiky už sjeté. „Pokud máte v peněžence po dovolené jedno zatoulané euro, můžete se s ním rychle přesvědčit o tom, zda jsou vaše zimní pneumatiky bezpečné. Jednoeurovou minci vložíte mezi lamely na pneumatikách. Pokud bude její zlatý okraj vidět, pak hloubka vzorku nesplňuje předepsané minimum – čtyři milimetry,“ poradil Bálek.
Podle mluvčího České pojišťovny Jana Marka je každoročně řada motoristů příchodem zimního počasí zaskočena. „Na první ledovky či sníh není mnoho z nich dostatečně vybaveno. Během špatného počasí řidiči navíc rychleji ztrácejí pozornost a schopnost soustředit se. S klesajícími teplotami, první námrazou či sněhem pak počet dopravních nehod narůstá,“ uvedl pro Právo Marek s tím, že mezi nejčastější příčiny dopravních nehod patří hlavně na začátku zimy nedobrzdění a nezvládnutí řízení.
Každému vadí něco jiného
Ačkoli zhruba polovina Čechů se necítí při řízení auta v zimním počasím nijak omezována, každého řidiče na zimě přece jen něco štve. Na vrcholu žebříčku „nepopularity“ stojí každodenní nutnost škrábat namrzlá autoskla – ta vadí 59 procentům lidí.
Čtvrtina (26,8 %) řidičů na druhé místo zařadila zimu v autě, než se dostatečně vytopí. Necelé desetině (8,4 %) vadí nutnost jezdit v zimě pomaleji a kolem pěti procent Čechů volilo jako nejotravnější povinnost přezouvat pneumatiky.