Článek
Šlo o zakázku města Plzeň a společnosti Škoda Transportation při výstavbě nového depa pro Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) a servis jejich vozidel. Policejní vyšetřování ale teď pochybnosti zpravodajců rozptýlilo. Tendr je v pořádku a nikdo zákon neporušil.
„Případem jsme se zabývali několik měsíců a došli k závěru, že nešlo o trestný čin. Případ jsme proto odložili,“ uvedl mluvčí protikorupční policie Jaroslav Ibehej.
Podle šéfky plzeňského státního zastupitelství Antonie Zelené detektivové prověřovali podezření z trestného činu porušování povinnosti při správě cizího majetku se škodou značného rozsahu, za který hrozí až osm let kriminálu. „Prověřování se nevedlo proti konkrétní osobě,“ doplnila.
Nevýhodná nebyla
BIS poukazovala na to, že zakázka v tak mimořádném rozsahu je pro město finančně nevýhodná především s ohledem na dobu splatnosti, která činí 29 let. Upozornila na to, že prostřednictvím takových projektů lze z veřejných rozpočtů vyvádět finanční prostředky podobně jako prostřednictvím dotací z fondů EU.
„Policisté si vyžádali veškerou zadávací a smluvní dokumentaci. Pak nám kladli různé doplňující dotazy, kdy na část jsme odpovídali písemně. Měli tak k dispozici kompletní materiály počínaje tím, jak byla vypsaná soutěž, až po to, jaké bylo znění smluv,“ uvedl šéf PMDP Michal Kraus.
Radnice se tehdy proti nařčení zpravodajců ohradila a označila je za nepodložené. Odkázala přitom na analýzu, podle níž by stavba nového depa z vlastních prostředků a údržba vozidel v nich stály o dvě miliardy více než společný projekt se Škodou.
Smlouvu na stavbu depa podepsaly Plzeň, PMDP a Škoda v roce 2012, v provozu je od letošního září. Samotnou stavbu depo bude město splácet ročně částkou přibližně 90 miliónů korun, údržba vozů pak bude stát každý rok více než 230 miliónů korun.