Hlavní obsah

Spojka mezi D8 a R7 za miliardy je ohrožena, stát se s majiteli pozemků nebaví

Právo, Radek Plavecký

Obří investice více než osm miliard korun je ohrožena. Plánovaná silnice spojující teplickou dálnici D8 a rychlostní silnici z Prahy na Chomutov R7 se zatím rýsuje jen na papírech, ale už nyní je jasné, že její stavba bude hodně komplikovaná kvůli pozemkům, přes které má vést.

Foto: ti, Právo

Plánovaná silnice spojující teplickou dálnici D8 a rychlostní silnici z Prahy na Chomutov R7.

Článek

Kvůli tomu, že žádná ze státních institucí si zatím příliš nedala práci s tím, aby jednala s lidmi, jejichž pozemky plánovaná silnice protne, hodlají někteří stavbu bojkotovat.

Na druhé straně jsou ale jiní, kteří se jí nemohou dočkat, aby ulevila jejich obci.

Nikdo s nimi nic neprobral

„Stát to plánuje dvanáct nebo třináct let, a za tu dobu tady nikdo nebyl, aby s námi probral, co je potřeba. Nikdo se s námi nebavil. Naše rodina tady hospodaří na jednom místě skoro čtyři sta let, je to orná půda, kterou prodávat rozhodně nebudeme,“ řekl Právu razantně majitel jedné z farem na trase, kudy má silnice vést, Jan Miller z Holubic.

Podle všeho není sám, kdo má v okolí pozemky a nehodlá je dát jen tak, což potvrdil například i starosta Dolan Josef Dobš. „Obec je s tím smířená, ale samozřejmě jsou tady taky někteří proti a zemědělci se asi nejspíš budou bránit,“ řekl. Podle jeho slov silnici zahrnuli do územního plánu už v roce 2006.

Jednou z obcí, která se naopak nemůže dočkat nové spojnice, je Tursko. „Tady neznám nikoho, kdo by měl se silnicí problém. Naopak tady má jednoznačnou podporu, protože stávající komunikace je nevyhovující, takže se nám nelíbí, když to někdo brzdí,“ sdělil starosta Turska Václav Vlk.

Ředitelství silnic a dálnic, které je prostředníkem mezi ministerstvem dopravy a samotnou realizací silnice, tvrdí, že využije zákonné postupy, aby pozemky získalo.

Dělají z nás nepřítele státu

„Existují zákonné mechanismy, kterými budeme postupovat. Nyní jsme ale ve fázi řešení územního rozhodnutí, nyní se rozhoduje, kde páteřní komunikaci stát vybuduje, výkupy pozemků budeme řešit až později,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Na to zemědělec Miller reagoval poměrně ostře. „Lžou. Už mají projekty a územní rozhodnutí, za rok za dva můžou mít stavební povolení. Přesně tohle je problém. Stát si myslí, že má ve všem pravdu, z nás udělají nepřítele státu, ale vůbec se neřeší, jestli je tady taková silnice potřeba, jestli neexistuje levnější a ekologičtější řešení, jako že existují. Kdyby dodělali obchvat Prahy, tohle nebude vůbec potřeba,“ dodával Miller, který v okolí Holubic hospodaří na více než pěti stovkách hektarů vlastní nebo pronajaté půdy.

„Nejde mi o peníze. To, co by mi dali za pozemky, mi stačí sotva na čtvrt traktoru, naše firma vydělává milióny a to, co nabízejí, spotřebuje provoz mojí firmy za dva týdny. O peníze nejde, jde o princip,“ uzavřel Miller.

Obdobný postoj jako on má i další zemědělec ze Svrkyně a někteří další lidé, kteří o tom ale nechtěli mluvit. „Jenom se na nás budou dívat jako na vyděrače,“ řekl jeden z nich.

Související témata:

Výběr článků

Načítám