Hlavní obsah

Za mlčenlivost dostane bývalý šéf Českých drah tři milióny

Právo, Jiří Novotný

Bývalý šéf Českých drah (ČD) Dalibor Zelený, jehož v čele této státní akciové společnosti vystřídal letos 21. února Daniel Kurucz, se pořádně napakuje. Obdrží totiž celkem tři milióny korun za to, že nebude rok pracovat pro konkurenci a zachová mlčenlivost o interních záležitostech ČD.

Foto: Milan Malíček, Právo

Bývalý šéf Českých drah Dalibor Zelený

Článek

Tato konkurenční doložka byla součástí smlouvy, kterou České dráhy se Zeleným uzavřely loni v létě. Bývalý generální ředitel tak bude až do února 2015 dostávat od ČD měsíčně 250 tisíc korun. Navíc má právo na odstupné ve výši dvou průměrných měsíčních platů.

Na dotaz Práva, zda bylo od ČD morální uzavírat takovou smlouvu, odpověděl ve středu mluvčí ministerstva dopravy (MD) Tomáš Neřold: „Pan ministr Antonín Prachař se o této kauze dozvěděl z MF Dnes. Není spokojen s tím, že se konkurenční doložka u pana Zeleného automaticky uplatnila. Do budoucna by se podle něj mělo vycházet vždy z konkrétního případu.“

Jak mluvčí dále prohlásil, že smlouva je ale smlouva a těžko s tím teď něco dělat.

Zelený šéfoval Českým drahám od loňského 30. července do letošního 20. února. Podle zdroje Práva měl na ČD od srpna do prosince základní měsíční plat 250 tisíc korun. Dodatečně mu pak byla přiznána pohyblivá složka mzdy ve výši 150 tisíc Kč měsíčně a některé další bonusy.

Konkurenční doložku má rovněž Kurucz

„Nutno dodat, že Zeleného předchůdce Petr Žaluda bral měsíčně kolem 750 tisíc korun a Zelený neměl ani půl miliónu. I tak ale samozřejmě šlo o velké peníze,“ konstatoval zdroj.

České dráhy svůj postup hájí tím, že konkurenční doložka je nutná. „Jde o základní nástroj, který chrání firmu před případným zneužitím interních informací a know-how odcházejícím zaměstnancem. Je to zcela legitimní a užitečný instrument,“ řekl ve středu Právu mluvčí ČD Radek Joklík.

Na dotaz, jestli má konkurenční doložku ve smlouvě i nový generální ředitel Kurucz, odpověděl Joklík: „Tuto doložku i odstupné ve své smlouvě Kurucz má. Je to ještě z doby, kdy působil jako náměstek pro ekonomiku a později pro ekonomiku a techniku ČD. O způsobu odměňování nového managementu bude teprve jednat dozorčí rada.“

Pro České dráhy by bylo jistě nemilé, kdyby teď Zeleného zaměstnali například železniční dopravci RegioJet či Leo Express, kteří ČD viní z dumpingového jízdného na trati Praha–Ostrava.

Místo přeplácení šéfů státních firem miliónovými zlatými padáky by bylo morálnější v pracovní smlouvě prostě uvést podmínku mlčenlivosti o citlivých údajích při odchodu z funkce. Tak, jak se to běžně očekává od řadových, mnohonásobně hůře placených zaměstnanců.

Související témata:

Výběr článků

Načítám