Článek
Změnu přináší nový kontrolní řád, který v návaznosti na předpisy Evropské unie schválila v únoru ve třetím čtení Sněmovna a ve druhé polovině března se jím začne zabývat Senát. S novým řádem je nutné upravit hned několik zákonů.
Podle dopravního experta a bývalého policisty Milana Bělky neumožňuje navrhovaná změna zákona o silniční dopravě strážníkům kontrolovat přímo záznamy z tachografů, tedy například nedodržení předepsané pauzy na odpočinek řidiče, ovšem dává jim pravomoc chtít jejich předložení, a pokud je řidič nemá, uložit pokutu.
„Pokuta za chybějící tachograf je až do výše pěti tisíc korun, pro firmu až do půl miliónu. To je hezký příspěvek městské policie magistrátu,“ rozčiluje se Bělka. „Když jsme před lety jako policisté vyšli kontrolovat kamióny, za hodinu jsme měli pro státní rozpočet padesát tisíc korun,“ podotkl.
Strážníci plní obecní kasy
Posilování pravomocí městské policie, zejména na poli dopravních agend, vyvolává dlouhodobě kritiku. Místo dohledu na veřejný pořádek posílají starostové strážníky stále častěji za lukrativnější prací. Měří rychlost vozidel na okrajích obcí nebo loví nesprávně parkující, často přespolní návštěvníky města.
Stokoruny z pokut za psí exkrementy na chodníku jsou totiž dopravními pokutami v řádech tisícikorun mnohonásobně převáženy.
Nenápadná věta
Přitom do zákona o silničním provozu se věta o povinnosti řidičů předkládat obecním strážníkům záznamová zařízení dostala zcela nenápadně v rámci obsáhlého balíku zákonných změn v souvislosti s přijetím kontrolního řádu.
Jeho vládní návrh předložil loni do Poslanecké sněmovny ministr vnitra v demisi Martin Pecina, ovšem i s podpisy expremiéra Petra Nečase (ODS) a ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS).
Valnou pozornost jí nevěnovali ani poslanci, kteří o souboru změn ke kontrolnímu řádu hlasovali. „Přiznám se, že jsem nebyl specialistou na tento řád a věnoval jsem se jen bodům, které mi připadaly podstatné z hlediska zachování mlčenlivosti advokátů,“ uvedl k návrhu předseda ústavně-právního výboru Sněmovny Jeroným Tejc.
Vnitro: Jen taxikáři
Sám měl ke kontrolnímu řádu pozměňovací návrh. Ten se však týkal činnosti advokátů a poslanec jej později sám stáhl.
„Obecně jsem proti posilování pravomocí městské policie, na druhé straně, zrovna v této souvislosti bych to neviděl jako problém. Kontrola (kamiónů) je pořád nedostatečná,“ podotkl Tejc.
Předkladatelské ministerstvo vnitra nicméně odmítá, že by změna zákona o silniční dopravě dávala strážníkům pravomoc kontrolovat kamióny.
Podle mluvčího vnitra Vladimíra Řepky se jejich kompetence vztahují pouze ke kontrolám taxikářů, které mohou strážníci provádět už od loňského května.
„Iniciativa vzešla s největší pravděpodobností od hlavního města Prahy, které chtělo mít prostřednictvím městské policie kontrolní pravomoc nad něčím, co město vydává, tedy povolením k taxislužbě,“ sdělil Právu Řepka.
Jím zmiňovaná loňská změna však vychází z předchozí novely paragrafu 37 silničního zákona, zatímco nová úprava se týká paragrafu 34. Ten v navrhované podobě výslovně říká, že řidič vozidla je povinen umožnit orgánům státního odborného dozoru, obecní policie a Policie České republiky přístup k záznamovému zařízení a taxametru. Zatímco taxametry používají taxikáři, záznamová zařízení – tachografy – mají ve vozech nákladní dopravci.
Podle Bělky by bylo možné věc vyjasnit ještě v průběhu legislativního procesu v Senátu přesněním textu zákona.