Článek
Pane předsedo, prezident Miloš Zeman si od příštího týdne bude na Hrad zvát kandidáty na členy vlády. Vy k němu jdete jako adept na vicepremiéra a ministra financí mezi prvními, příští týden ve středu. Už se na schůzku připravujete?
Budu se na ni chystat až večer předem nebo dopoledne před schůzkou. U svých kolegů – ministrů z ANO – se chci hlavně informovat, jak to vypadá s výběrem spolupracovníků na resorty, hlavně u Martina Stropnického (kandidát na ministra obrany). Naši ministři spolupracují, společně vytváříme týmy na resorty a domlouváme se na postupech.
Věříte, že prezidenta přesvědčíte, že Stropnický je tím pravým člověkem na šéfa obrany? Měl k němu velké výhrady, protože není na obranu odborník.
Věřím, že prezidenta přesvědčíme. Kdo je to totiž odborník? Jen někdo, kdo vystudoval určitou vysokou školu? To asi ne. Je to člověk, který by měl přijít do resortu a ovládat nějaké manažerské procesy, což pan Stropnický umí.
Nerozumíme si v tom, že se nám na ministerstva snaží nacpat svoje náměstky. Ale pan Sobotka říká, že to je tradice
Abychom něco změnili, tak stačí zastavit plýtvání a nevýhodné obchody pro stát a změnit přístup veřejné správy, která nechápe, co to znamená šetřit, a nafukuje státní rozpočet, aby ho ke konci roku udala za každou cenu.
Jak byste popsal svůj vztah k prezidentovi? Zdá se, že k sobě máte mnohem blíž, než má k premiérovi a předsedovi ČSSD Bohuslavu Sobotkovi.
Pan prezident je profesionál a v politice nejde o to, kdo koho má rád, ale o pragmatismus. V poslední době jsme se s prezidentem ostatně potkali jen dvakrát, předtím jsem ho viděl jen během privatizace Unipetrolu (2001).
A jaké máte s novým premiérem vztahy?
Myslím si, že dobré. Je ale jasné, že jsme oba úplně z jiného světa. Často mi nerozumí a také se mě ptá, kde na svoje plány chci vzít peníze. Poslední dobou si nerozumíme hlavně v tom, že se nám na ministerstva snaží nacpat svoje náměstky. Moc jich nechceme, ale pan Sobotka nám říká, že to je tradice.
Hlavně tvrdí, že s tím počítá koaliční smlouva.
Myslím si, že v koaliční smlouvě se nepíše o náměstcích, ale o odbornících. Otázka je, nakolik půjde o politické nominace odborníků. ANO má čistě odbornické nominace. Já například při výběru spolupracovníků postupuji obdobně, jako jsem to dělal ve firmě. To znamená, že hledám lidi, kteří dané problematice rozumějí a jsou v ní jako doma.
Vezměte si jen resort financí, kolik je tam agend – celní správa, finanční správa, finanční úřady, výběry daní, státní pokladna, rozpočet nebo finanční a analytický útvar. Vždy jsem o sobě říkal, že neumím nic, ale že se snažím vybrat do svého týmu lidi, kteří jsou odborníci a jsou i většinou šikovnější než já.
Proč se tak bráníte náměstkům z ostatních stran? Vždyť k resortům přistupujete jako k nějaké stranické kořisti nebo ke své firmě.
Principiálně se nám političtí náměstci nelíbí, ale budeme o tom debatovat. Pan Sobotka mi nabídl nějaké lidi na resorty a s našimi ministry se budeme bavit o tom, jestli nám vyhovují, nebo ne. Nemáme třeba nic proti tomu, aby například zástupci ostatních stran chodili na poradu ministra.
Rozdíl mezi ANO, které mělo nedostatek ministrů a politických nominantů, a ostatními stranami je, že nemusím bojovat o přežití v rámci vlastního hnutí a že bych potřeboval nakrmit jednotlivé krajské organizace.
Kdo bude ve vašem týmu na ministerstvu financí?
Celé dny i víkendy trávím hledáním lidí a vstřebáváním informací z resortů. Dokonce mám dva lidi, kteří se mají skvěle, ale půjdou se do státní správy obětovat jako já. O koho jde, vám zatím neřeknu.
Při hledání ministrů jste se spíš obklopil lidmi, které znáte. Richard Brabec, který má být ministrem životního prostředí, je váš bývalý manažer, budoucího šéfa dopravy Antonína Prachaře znáte 15 let. Hrálo to při výběru roli?
Je určitě důležité mít dlouhodobý vztah s člověkem a znát se s ním. Mimochodem pan Prachař není můj kamarád, ale je to náš dlouhodobý externí dodavatel dopravních služeb.
I při hledání ministrů jsem se snažil nejdřív hledat odborníky. Na ministerstvo životního prostředí jsem nejdřív oslovil Ladislava Mika z Evropské komise nebo exministryni Rut Bízkovou a na resort dopravy šéfa Řízení letového provozu Jana Klase.
Neovlivnilo váš výběr spíš to, že zcela nedůvěřujete svým poslancům? Už jste poznal všechny poslance ANO?
Znám je, ale neznám je všechny dobře. Jde však o zkušené lidi.
Ptám se proto, že jste měli se svými poslanci zatím nejvíc problémů. Miloslava Bačiaka jste donutili rezignovat kvůli tomu, že zatajil minulost politruka, Jana Sobotku kvůli nepřiznaným dluhům. Teď poslanec ANO Pavel Čihák čelí v médiích podezření, že organizace spravující silnice za Davida Ratha ve Středočeském kraji pod jeho vedením platila milióny za neuskutečněné služby. S řešením zatím ANO váhá. Proč?
Ty informace nejsou pozitivní, což sehrálo roli v tom, že jsme pana Čiháka nenominovali na ministra dopravy. V poslaneckém klubu jsme to řešili a tento týden jsme vyzvali pana Čiháka, aby reagoval a kauzu vysvětlil. Pan Čihák se musí obhájit, zatím ale k tomu nedostal prostor.
Zeman razí názor, že by ministerstva měli vést odborníci. Vystudoval jste sice na VŠE v Bratislavě zahraniční obchod, jste ale tím odborníkem, který má vést finance?
Stačí si porovnat můj život s dnešními politiky a z toho si třeba uděláte obrázek, jestli budu v životě schopný, nebo ne.
Když ale budu špatný šéf a měl bych být přítěží pro ANO nebo pro tuto zemi, tak situaci určitě sebekriticky zhodnotím a v resortu nebudu. Když má člověk být zodpovědný za resort, je to ještě horší, než kdyby byl ve firmě.
Když ve svém podniku udělám nějakou hloupost, a za svůj život jsem jich udělal dost a přišel jsem o miliardy, jsou to stále jen moje peníze. Nyní to nebudou moje peníze, ale budu za ně odpovědný.
Sice nic neumím, ale loni v červenci mělo ANO 0,5 procenta a to, co jsme dokázali, v Evropě nedokázal nikdo. A kdybych nebyl původem Slovák, dobře mluvil česky a neměl špatný kádrový profil, který mimochodem dnes většinu lidí nezajímá, tak jsme mohli dostat třicet procent hlasů.
Andrej Babiš v obsáhlém rozhovoru kritizoval také ve Sněmovně projednávaný zákon o státní službě, přestože právě jemu má schválení této normy v prvním čtení umožnit vstup do vlády. Zmínil i plánované první kroky na ministerstvu financí. Celý rozhovor si můžete přečíst v sobotním vydání deníku Právo. |