Hlavní obsah

Školy se do výuky nového písma nehrnou

Právo, Jiří Mach

Nové písmo podobající se tiskacímu Comenia Script bylo velkou novinkou letošního školního roku. Školy jsou ale opatrné a zájem o něj nemají. Zavedla jej zhruba jen každá dvacátá škola ze čtyř tisícovek. A většinou školy nevyučují Comenii ve všech třídách, ale třeba jen v jedné ze tří. Výrazně nepomohlo zlevnění písanek, které vyjdou o polovinu dráž než běžné písanky.

Foto: Novinky

Nové písmo prozatím zavedlo jen nemnoho škol

Článek

Školy nepřesvědčilo ani dvouleté zkušební prověřování a doporučení ministerstva školství, podle něhož může být písmo vyučováno jako alternativa ke klasickému vázanému písmu.

Představitelé škol jsou vůči novince skeptičtí, ale rovnou nové písmo nezamítají. Jen si chtějí počkat, jak se ujme. K výuce novým písmem je navíc nutný souhlas rodičů.

„Ještě jsme se pro to nerozhodli. Nikdo nás zatím nepřesvědčil o tom, že by to bylo lepší,“ řekla Právu ředitelka Naděžda Hrebíková ze ZŠ náměstí Jiřího z Lobkovic v Praze.

Podobně se k novému písmu stavějí i další náhodně oslovení ředitelé základních škol.

Komplikací může být i to, že každý, kdo chce vyučovat nové písmo, musí nejprve podstoupit školení u Národního ústavu pro další vzdělávání. Jak uvedla třeba ředitelka Alena Polanská ze ZŠ Brigádníků v Praze, její škola má rozpracované jiné projekty: „Už by toho na nás bylo hodně.“

„Srovnávat ceny je povrchní“

V loňském školním roce podle Národního ústavu pro další vzdělávání podstoupili trénink pro výuku Comenia Script učitelé z 541 škol, celkem jich už je proškolených 900. Některé školy ale vysílají učitele na školení, jen aby zjistily podrobnosti, ale se zavedením písma nepospíchají.

„Máme zakoupené materiály, učitelé se zaškolují, ale ještě jsme to nezavedli jako standard. Mně se to líbí a stojí za to se o tom dovědět víc. Učitelé zastávají podobný názor,“ popsal Právu ředitel Základní školy jazyků v Karlových Varech Jiří Burian.

Až na výjimky se ředitelé shodují, že otázka peněz při rozhodování nehrála roli. Písanky s písmem Comenia Script se zatím netisknou velkým nákladem, což se odráží na ceně. Pokud se ale o ně zvedne zájem, může jít cena níže.

„O písanky, ale i další vydané didaktické pomůcky Comenia Script je rostoucí zájem. Všechny učební pomůcky jsme oproti loňskému roku mohli zlevnit v průměru až o 30 procent,“ sdělil Právu Stanislav Doležal, editor nakladatelství Svět, které jako jediné má smlouvu s autorkou písma Radanou Lencovou.

Dvě písanky pro první ročník vyšly loni na 150 Kč, letos stojí 128 Kč. K mání jsou ještě další doplňky, které ale nejsou nutné. Pro porovnání třeba v nakladatelství Fraus stojí set písanek pro první ročník 87 Kč.

Rozdíl v ceně vysvětluje Doležal i tím, že nakladatelství tiskne své písanky na ekologickém papíře. Podle něj ale nejsou ceny písanek „extrémně vysoké“.

„Porovnávat jen samotné ceny písanek Comenia Script s jinými produkty bych viděl jako zcela povrchní záležitost. Vždy je nutné porovnávat komplexně a v konkrétních souvislostech – jde např. o kvalitu zpracování a náročnost obsahu, počet výtisků, barevnost,“ dodal Doležal.

Rodiče problém nemají

Školy a pedagogové mají k dispozici placený písmový software, díky němuž si mohou vytvářet vlastní pracovní materiály. Zdarma si mohou stáhnout aplikaci „Comenia Script“ pro tablety Samsung, která stejně jako program Comenia Script APP pro interaktivní tabule obsahuje šest aktivit k nácviku písma.

Podle odhadu Doležala si písanky pořídilo zhruba dvě stě škol z více než čtyř tisíc. Pionýrské školy ale většinou otevírají pouze jednu třídu, kde se vyučuje nová metoda, v ostatních se učí klasické vázané písmo.

Podle jejich ředitelů nebyl velký problém rodiče přesvědčit o přínosech nového písma a rodiče byli mnohdy i ochotni si na učební pomůcky připlatit.

Zájem byl u českých škol působících v zahraničí a zahraničních škol s působností v ČR. Ale třeba i v praktických a speciálních školách. Jedním z hlavních argumentů pro zavedení písma podobného tiskacímu bylo právě to, že cizinci běžné vázané písmo nedokážou rozluštit.

Změny musí být postupné, ví autorka

Písmo ale lépe vyhovuje třeba dětem s různými poruchami, například dysgrafikům, a levákům. Má také odrážet individuální tendence každého žáka, který si pak může písmo přizpůsobit svým potřebám. Ze škol, které si písmo vyzkoušely, často zaznívá, že děti psaní víc baví a učí se ho rychleji. Podle autorky písma je váhavý postoj většiny škol správný.

„Pokud někdo čekal, že se ze dne na den bude vyučovat na většině škol Comenia Script, tak tato úvaha v našem konzervativním prostředí není ta nejsprávnější. Jestliže něco měnit, tak postupně a na základě svobodného rozhodnutí škol, učitelů a rodičů. Někdo potřebuje vidět již ověřenou zkušenost kolem sebe, což je správné,“ řekla Právu Lencová.

Související témata:

Výběr článků

Načítám