Článek
Podle dopravního experta Milana Bělky zvýší bezpečnost cestujících v autobuse především zapnuté bezpečnostní pásy.
„Vozidla od roku 2004 musí být homologována a povinně vybavena bezpečnostními pásy, cestující jsou povinni pás použít. Řidič nebo stevard musí poučit o jejich použití. Nepřipoutaného cestujícího může případný náraz vymrštit přes sedačky, čímž může zranit sebe i ostatní,“ říká Bělka.
Stejně tak jako u aut je místo vedle řidiče považováno za nejvíce rizikové, i v autobuse platí, že některé sedačky jsou rizikovější.
„Vyšší riziko úrazu vám hrozí na sedačkách v první řadě za řidičem, dvousedačce za prostředním vchodem do autobusu a poté na prostřední sedačce zadní „pětky“. Pokud se na této sedačce cestující nepřipoutá, náraz ho může vymrštit přes celou délku autobusu,“ varuje další dopravní expert Miroslav Petrů.
Všeobecně platí, že sedadla v levé řadě do uličky, mimo dvou prvních a dvou posledních, jsou považována za relativně nejbezpečnější. Autobus často při nehodě sjede ze silnice, kde bývá příkop nebo sráz a převrátí se na pravý bok. Sedadla na pravé straně jsou proto nejrizikovější a pro ta u okna to platí dvojnásob.
Pro zvýšení bezpečnosti cestujících by se mělo dbát také na správné umístění zavazadel. Nedoporučuje se cestovat s kabelkami nebo batohy odloženými na klíně. Lidé by se měli během cesty vyhnout i používání ostrých předmětů.
„I malá taška při brzdění letí dopředu a při vysoké rychlosti se váha věci při letu až ztrojnásobuje, může vám způsobit zranění. Všechny věci by se měly odkládat do úložných prostor. Nedoporučuje se stříhat si za jízdy nehty nebo krájet nožem jídlo. I v tomto případě může předmět při brzdění vyletět a způsobit někomu zranění,“ upozorňuje Bělka.
Řidič musí pravidelně odpočívat
Časté dopravní nehody jsou způsobeny mikrospánkem řidiče. I tady jsou stanovena jasná pravidla stanovující povinné přestávky za volantem.
„Bude-li se vám zdát, že je řidič unaven, nebo cestu táhne na jeden zátah, nebojte se ho oslovit, aby zastavil a přerušil jízdu. Odmítněte dál jet, cestovní agentura je povinna zajistit druhého řidiče,“ nabádá Bělka.
Řidič smí jezdit maximálně devět hodin denně. Doba řízení musí být po uplynutí 4,5 hodiny přerušena přestávkou v trvání nejméně 45 minut. Ta může být rozdělena do několika přestávek v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby řízení.