Článek
Lidé považují dosavadní reformní změny za dílčí a práce na reformě se jim zdá pomalá. Někteří se také obávají toho, že se v tomto volebním období nepodaří přijmout další opatření. Kritici namítají, že cílem reformy není nic jiného než získat od pacientů více finančních prostředků. Dvě třetiny z oslovených lidí tak podle průzkumu nevěří ve zlepšení zdravotní péče díky reformám.
Například o důvodech zavádění nadstandardů mají lidé podle průzkumu málo informací a konkrétní příklady umí vyjmenovat jen každý druhý. "Třetina dotázaných je přesvědčena, že by si měl pacient připlácet nad rámec placené zdravotní daně," uvedl k přijatelnosti nadstandardů výkonný ředitel ČZF Michael Vích.
Většina dotázaných, 81 procent, také podporuje posílení konkurence mezi zdravotními pojišťovnami, což umožní připravovaný zákon o zdravotních pojišťovnách nejpozději od roku 2014. Lidé nemají větší výhrady proti zavedení půlroční čekací lhůty na přestup k jiné zdravotní pojišťovně. Podle Vícha zřejmě proto, že drtivá většina svoji pojišťovnu měnit nehodlá.
V přístupu ke zdravotní péči zaznamenala za rok 2011 změny k horšímu pětina dotázaných, naopak 78 procent podle průzkumu nepocítilo žádné změny.