Článek
Řidiči totiž ledovku na silnici nečekali, protože teploměry ukazovaly teploty nad nulou.
„Přestože teploty vzduchu i vozovky ukazovaly teploty nad bodem mrazu, prakticky na celém území kraje vznikalo na silnicích náledí,“ popisoval Josef Bulka, který má v Karlovarském kraji na starosti zimní údržbu silnic. „Meteorologové tomuto úkazu říkají černý led,“ dodal Bulka.
„To pojmenování je odvozeno od toho, že led není na silnici vidět. Je jako sklo průhledný a vypadá z auta jako černá mokrá vozovka,“ vysvětloval klimatolog Rudolf Kovařík ze Šindelové na Sokolovsku.
Na jednom místě vozovky jsem naměřil šest desetin stupně nad nulou, kousek dál ale překvapivě tři desetiny pod nulou
„Dopraváci se v úterý dopoledne prakticky nezastavili,“ uvedl mluvčí karlovarské policie Pavel Valenta. V Americké ulici ve Františkových Lázních podle záchranářů řidička v zatáčce dostala na černém ledu smyk a místo toho, aby ubrala plyn, šlápla na brzdu, takže smyk umocnila a nabourala do zaparkovaného vozidla. V Chebu v Podhradské ulici na náledí skončila na boku v příkopu dodávka. Podobně kvůli černému ledu skončila mimo vozovku osobní auta ve Vintířově a Lomnici na Sokolovsku. Za Olovím ve směru na Kraslice na náledí nabourala dvě osobní auta.
Zákeřný nepřítel
Černý led je zákeřný v tom, že jej řidiči absolutně nečekají. „Teploměry v autech, které jsou umístěny 70 cm nad povrchem vozovky, ukazovaly teploty kolem dvou stupňů nad nulou, vozovky byly ale namrzlé,“ vysvětlil Kovařík.
Navíc černý led nebyl souvisle na všech úsecích silnic. „Vznikal především na volných prostranstvích, v lesních úsecích téměř vůbec,“ řekl Kovařík. „Na jednom místě vozovky jsem naměřil šest desetin stupně nad nulou, kousek dál ale překvapivě tři desetiny pod nulou,“ popisoval mimořádný přírodní jev meteorolog.
„Vznikalo to hlavně na místech vozovky, kde docházelo k proudění vzduchu, například jen jeho pohybem pod podvozky projíždějících aut. Někde byl černý led jen v kolejích, v kterých auta jezdí,“ potvrdil Bulka, podle kterého se černý led držel do jedenácté hodiny především v nižších polohách regionu.
„Na hlavním silničním tahu I/6 byl v okolí Chebu, Sokolova a Karlových Varů. Náledí přišlo postupně během rána od východu. Od Toužimska přes Nejdecko, Sokolovsko, Chebsko až do Ašského výběžku,“ dodal.
Podle Kovaříka v noci na úterý hustě pršelo, takže voda ze silnic odplavila posypovou sůl. „K ránu se protrhala oblačnost, takže začaly klesat teploty. Voda ze silnic ale nestačila všechna odtéct, takže na některých místech vytvořila až jeden milimetr silnou ledovou vrstvu,“ poznamenal Kovařík.
„Řidiči viděli od kol okolních aut odlétat vodní tříšť, ale když šlápli na brzdu, byla vozovka namrzlá,“ dodal Bulka.