Článek
„Ministerské úředníky jsme, zdá se, přesvědčili, že resuscitační maskou může nevyškolený laik způsobit zraněnému při dopravní nehodě více škody než užitku. Masky ve většině autolékárniček jsou zcela nevhodné. Netěsní na obličeji a laik nemá prakticky šanci je správně použít,“ řekl po jednání novinářům předseda České resuscitační rady lékař Anatolij Truhlář.
Že se obsah autolékárničky skutečně změní, potvrdil Právu Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy (MD).
„Na pracovní schůzce jsme se dohodli, že ministerstvo zdravotnictví teď pečlivě zváží všechny připomínky lékařů. Předloží nám návrh nutných změn v obsahu autolékárničky, které budeme akceptovat a zapracujeme do nové vyhlášky o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu vozidel,“ informoval Novák.
MD: Řidiče to nesmí stát ani korunu
Na otázku, od kdy by mohla nová vyhláška začít platit, Novák odpověděl: „To je teď těžké přesněji odhadnout, půjde totiž nejprve do meziresortního připomínkového řízení, a pak do vlády. Možná se to stihne již v tomto pololetí, ale určitě vyhláška spatří světlo světa ještě letos.“
Ministerstvo dopravy striktně trvá na tom, že chystané změny v obsahu autolékárničky nesmí stát řidiče ani korunu. „Bude jen na samotných motoristech, jestli si po vydání nové vyhlášky nechají tu nynější autolékárničku, nebo si pořídí novou,“ ujišťuje Novák.
Co dnes musí v autolékárničce být, stanovila vyhláška MD č. 283, která nabyla účinnosti 15. září 2009. Tehdejší ministr dopravy Gustav Slamečka ji podepsal po několikaletých diskusích, a vycházel přitom z požadavků ministerstva zdravotnictví. Proto do autolékárničky přibyly resuscitační maska s výdechovou chlopní a filtrem, isotermická fólie na přikrytí zraněného i leták o postupu při poskytování první pomoci po dopravní nehodě.
Úlohu dobře neplní ani informační leták
Podle České resuscitační komise plní z těchto novinek dobře svou úlohu pouze isotermická fólie. Upravit je tedy potřeba i leták.
„Měl by se najít jiný způsob, jak informace o správném poskytování první pomoci k řidičům dostat, například prostřednictvím internetu nebo mediálními kampaněmi. Nejlépe ovšem řidiči udělají, když při dopravní nehodě okamžitě zavolají na linku 155. Operátorka jim až do příjezdu záchranky bude pro první pomoc poskytovat odbornou telefonickou asistenci,“ radí lékař Anatolij Truhlář.