Hlavní obsah

Senátoři budou mít veřejnou dopravu dál zdarma

Právo, Naďa Adamičková, Marie Königová
Praha

Že budou poslanci a senátoři od začátku letošního roku jezdit po Česku v prostředcích veřejné hromadné dopravy za své? Omyl. Jednaosmdesát senátorů může i nadále jezdit zdarma. Smějí nastoupit do autobusu na pravidelné lince či do vlaku, aniž by po nich mohl řidič, průvodčí nebo revizor vyžadovat jízdenku.

Foto: Lukáš Táborský, Právo

Senátor Jaroslav Kubera

Článek

Je tomu tak navzdory nejnovější změně zákona o platech ústavních činitelů, který od 1. ledna po patnácti letech pro činitele bezplatné užívání hromadné dopravy zrušil.

Nejde o žert, ale spíš o ukázku toho, jak se někdy v Česku schvalují zákony. Vinou překotného hlasování o platovém zákonu koncem loňského roku si totiž nikdo z poslanců nevšiml, že se dostal do rozporu se zákonem o jednacím řádu Senátu.

Ten nadále bezplatné používání veřejné dopravy senátorům umožňuje. Dva platné zákony si zkrátka odporují, takže zrušení bezplatné dopravy platit nemůže. V případě poslanců je úprava jiná, členové Sněmovny si lístek kupovat už musí.

„Senátoři podlehli, takže dva zákony jsou v rozporu,“ potvrdil Právu předseda senátního mandátového a imunitního výboru Jaroslav Kubera (ODS), který na problém upozorňoval ještě před hlasováním. Podle něj šlo přitom o jednoduchou úpravu, nic dramatického.

„Ať si to vyžerou poslanci, když to tak vymysleli,“ řekl Kubera na otázku, zda by Senát měl připravit novelu zákona o jednacím řádu.

„Jim nešlo o věc, šlo o to, aby byli populární, protože lidi vždycky slyší na to, když se má někdo jiný popravovat,“ tvrdí senátor. Sám prý od začátku roku zadarmo už nejezdí.

Totéž tvrdí místopředseda senátního ústavně právního výboru Jiří Čunek (KDU-ČSL). Právu řekl, že si neumí představit, že by si někdo ze senátorů dovolil dál využívat bezplatnou veřejnou dopravu, byť jim to zmatek v zákonech fakticky umožňuje.

Byl to ústavně-právní výbor horní komory, který za pomoci úředníků senátní legislativy změnu zákona o jednacím řádu navrhoval. „Jsem přesvědčen, že nikdo ani nepřemýšlí o tom, že by dál jezdil zdarma,“ řekl Čunek s tím, že sám cestoval tento týden mezi Prahou a Vsetínem za své.

Soud by vyhráli

Senátoři připouštějí, že by případný spor mohl každý z nich vyhrát, nicméně se dušují, že nikdo z nich by do takového sporu nešel, protože prostě bezplatná veřejná doprava se pro ně už stala tabu.

Za pravdu jim přitom dávají někteří právníci. „Pokud by soud měl rozhodovat případný spor, neměl by být v tomto případě tzv. černý pasažér potrestán,“ řekl Právu soudce okresního soudu v Teplicích Miroslav Čapek. A to právě kvůli rozporu dvou rovnocenných zákonů. Čapek tvrdí, že případné cestování senátorů zdarma sice může být považováno za nemravné, ale právo podle něj nemůže posuzovat mravnost.

„Je to jednoznačně chyba zákonodárce, který měl zrušit ustavení zákona o jednacím řádu Senátu,“ dodal soudce s tím, že takový rozpor je nutné napravit.

„Přiznám se, že mě to nenapadlo,“ řekla Právu místopředsedkyně Sněmovny Kateřina Klasnová (VV). Právě ona prosadila do platového zákona vypuštění bezplatné veřejné dopravy a také konec proplácení vnitrostátních letenek poslancům a senátorům.

Klasnová připouští, že jejím hlavním motivem bylo ušetření peněz právě za létání zákonodárců, což se podařilo. „Záleží na tom, jestli někdo ze senátorů bude mít žaludek na to, jezdit i nadále zadarmo, ale nevěřím tomu,“ míní Klasnová.

Nevyloučila, že předloží potřebnou změnu zákona o jednacím řádu Senátu, ale prý to rozhodně nyní nepovažuje za prioritu. Podle Čunka by se změnou mohli přijít i senátoři.

Související témata:

Výběr článků

Načítám