Článek
Vypuštění povinnosti vyznačovat měřené úseky na území měst a obcí vtělil Huml do pozměňovacího návrhu v rámci prosincového druhého čtení senátní novely zákona o provozu na pozemních komunikacích. O konečné podobě normy budou poslanci rozhodovat ve třetím čtení po Novém roce.
„Návrh jsem podal a byl zakomponován do předlohy,“ potvrdil Právu Huml. „Celou dobu tvrdím, že městská policie by rychlost buď neměla měřit vůbec, nebo když už to má povoleno, tak bez cedulí,“ vysvětlil svůj návrh.
Podle něho nemají informační tabule s obrázkem kamery na řidiče správný výchovný vliv. „Pouze evokují v lidech pocit, že v některých úsecích si musejí dát pozor a na ostatních mohou jezdit rychle. Mně to přijde jako nesmysl,“ dodal.
Preventivní účinek je málo, míní ministerstvo
Povinnost označovat měřené úseky v obcích značkami platí v Česku od začátku roku 2009. Už v době jejího zavedení se proti ní bouřily radnice statutárních měst, strážníci namítali, že s kamerami na označených úsecích budou k smíchu, a novinka se nezamlouvala ani ministerstvu dopravy.
To teď Humlův návrh vítá. „Pro nás je to návrat do legislativního stavu, který tu byl původně. Byli bychom určitě pro. Pan Huml je člověk, který vede na ministerstvu dopravy expertní skupinu, a my dáváme v podstatě zelenou všemu, co tato expertní skupina řekne,“ řekl Právu ředitel kabinetu ministra dopravy Karel Hanzelka.
Připustil však, že značky přes všechno přiměly řadu řidičů ubrat plyn. „Uvědomujeme si, že mají sice určitý preventivní účinek a řidiči v daných úsecích jezdí slušněji, přesto jsme k návrhu vydali kladné stanovisko,“ dodal.
Strážníkům by měla i nadále zůstat povinnost měřit rychlost aut jen v úsecích, které jim určí státní policie.