Článek
Stal jste se potřetí ministrem spravedlnosti, což je rarita. Jaké to je vracet se do úřadu po čtrnácti měsících?
Když jsem loni opouštěl tento dům, nikdy jsem si nemyslel, že se sem ještě vrátím. Po celou tu dobu jsem tady nebyl, netrpěl žádnou nostalgií a věnoval se plzeňské právnické fakultě.
Byl to tedy pro mě do určité míry šok a zpráva, se kterou jsem nepočítal, že mohu být znovu ministrem spravedlnosti. O to větší bylo mé překvapení, že když jsem se vrátil a jsem tady dva dny, tak mám pocit, jako bych nikdy neodešel. Věci se vracejí do starých kolejí, přicházejí kolegové, kteří se mnou předtím z ministerstva odešli a chtějí znovu dál spolupracovat. Nejde jen o náměstky Pavla Kasíka či Františka Korbela, ale vrátili se sem i ředitelé několika odborů, například IT či personálního. Byli letitými úředníky, ale za minulého vedení odešli, protože s ním nechtěli spolupracovat.
V jakém stavu je podle vás ministerstvo oproti tomu, kdy jste ho loni v květnu opouštěl? Narážím tím na poznámku vaší předchůdkyně Daniely Kovářové, že je v lepším stavu, než když ho přebírala po vás.
Bylo by asi záhodno vědět, co má přímo na mysli. Pokud jsem například v jejím prohlášení četl, že se stabilizovala situace ve státním zastupitelství, obzvláště na severu Čech, tak to považuji za úsměvné.
Obzvlášť poté co byl navrácen do vedení ústeckého krajského státního zastupitelství Jiří Křivanec (kterého předtím Pospíšil jako ministr odvolal, pozn. redakce) s odůvodněním, že nebyl jiný kandidát. Přitom všichni víme, že na funkci například aspirovala například tamní náměstkyně a šéfka Unie státních zástupců Lenka Bradáčová. Takovéto prohlášení, že se atmosféra uklidnila a že je v pořádku, je asi nereálné a připomíná prohlášení strany a vlády z osmdesátých let.
Je tedy ministerstvo v horším, nebo v lepším stavu?
Na první pohled je stav v zásadě stejný, nedošlo k žádným velkým změnám. Neprobíhaly žádné velké reformy, pouze bylo odejito kolem třiceti lidí, kteří se nyní z velké části vracejí.
Nepokračovaly ale ani reformní kroky. Například občanský zákoník byl ještě za vlády Mirka Topolánka odeslán do Sněmovny, tam byl rok zaparkován a nepracovalo se s ním.
Premiér Petr Nečas ale v úterý při vašem přijetí na ministerstvu tvrdil, že za Kovářové se dál pracovalo na občanském i obchodním zákoníku a také na novém trestním řádu. Jak to tedy je?
Mohu korektně a zodpovědně říci, že se zde na kodexech rok nepracovalo. Vím to i proto, že hlavní autor občanského zákoníku Karel Eliáš je po celou dobu mým proděkanem v Plzni. Premiér je slušný a noblesní člověk a vidím v tom snahu se s ministryní slušně rozloučit.
Jak vnímáte, že vlastně ministerstvo celých čtrnáct měsíců stálo?
Je to samozřejmě škoda. Byla celá řada projektů, na kterých se mohlo pokračovat, třeba IT. Od náměstka Zdeňka Zajíčka (ODS) mám informace, že se příliš v této oblasti neudálo.
Na obranu ministryně je ale také třeba říct, že například občanský zákoník nebyli sociální demokraté v parlamentu ochotni projednávat a hrozilo, že může být zamítnut v prvním čtení.
Můžete celkově zhodnotit práci bývalé ministryně Kovářové? Určitě jste alespoň zpovzdáli sledoval, co se tady dělo, ne?
Za velký problém považuji dění kolem výběrových řízení spojených například s trestem domácího vězení. Nyní přemýšlíme o tom, jak problém vyřešit a udělat vše pro to, aby další kroky ministerstva byly naprosto transparentní a občané neměli jakékoli pochyby.
n Nynější výběrové řízení na více než miliardovou zakázku na elektronické náramky pro domácí vězení bylo Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pozastaveno. Uvažujete o tom, že byste ho vyhlásili úplně znovu?
Ano. Poprosil jsem experty a právníky, aby se na to podívali. Klíčové bude rozhodnutí ÚOHS. Na druhou stranu musím ale zvolit takové řešení, které nevystaví ČR případným právním dopadům.
Nejjednodušší je nové výběrové řízení.
I já ho preferuji. Musíme se ale také zabývat otázkou, zda resort má možnost financovat takový projekt. Ministerstvo nemá žádné volné peníze. Dojde-li k výrazným škrtům v resortu, budeme rádi, když zachováme chod justice v rozsahu, v jakém funguje nyní, a těžko budeme mít peníze na investiční projekty.
Je možné, že se zakázka na náramky odloží nebo nakonec vůbec nezrealizuje?
To je samozřejmě možné, protože v tuto chvíli máme za půl roku účinnosti jen 26 případů, kdy byl uložen trest domácího vězení. Nestačí tedy zatím, aby domácí vězení bylo realizováno skrze kontrolu pracovníků probační a mediační služby?
Ale ušetření víc než jedné miliardy za současné ekonomické situace zní asi dobře, ne?
Ano. Chci to také probrat s premiérem, protože význam výběrového řízení přesahuje rámec resortu. Myslím si, že informována by měla být i vláda.
Když hovoříme o financích, kolik musíte na ministerstvu ušetřit?
Podle prvních informací by rozpočet měl být asi o půldruhé miliardy nižší. My nemůžeme šetřit tak jednoduše jako v jiných resortech. Máme určité penzum soudních budov, státních zastupitelství a věznic, jejichž počet nelze snižovat. A šetřit například na platech administrativy považuji za smrtící, protože už teď jsou výrazně nízké, zhruba patnáct tisíc hrubého. V případě dalšího snížení by se nám pak mohl rozpadnout celý administrativní aparát. Jsme připraveni uvažovat o zvýšení soudních poplatků, o změnách advokátních tarifů a dělat jiné nepopulární kroky.
Zvýšit soudní poplatky, a naopak snížit tarify advokátů?
To jsou věci, o kterých jsme připraveni se vážně bavit. V justici nelze jen tak škrtnout pět či deset procent. Snížím-li třeba počet bachařů, tak se za chvíli dostaneme do situace, že budou hrozit možné útěky z přeplněných věznic nebo nějaké vzpoury. Nechci nikoho strašit, ale samozřejmě se to může dotknout života běžných občanů.
Jaké budovy byste mohli prodat? Uvažujete znovu o pankrácké věznici?
Bude nutné, aby exekutiva v horizontu několika let řekla, co se bude dít s pankráckou věznicí. To je obrovský objekt patřící státu blízko centra města, v místě, kde se dnes věznice určitě nestavějí. Kdyby areál měl vypadat jako moderní věznice, musely by se do něj investovat stovky miliónů korun. Je otázka, zda by jej stát neměl prodat a za peníze postavit novou věznici. Byl by to ovšem kus za kus a schodek v rozpočtu to neřeší.
Nevylučujete ale prodej této věznice?
Nevylučuji diskusi o prodeji Pankráce. Byť jsem si vědom citlivosti tohoto problému, že je Pankrác spojena s pietními místy, kde trpěli političtí vězni. Chci se o tom bavit s premiérem.
Napadá mě prodej i dalších budov, například několika soudních na lukrativních místech v centru Prahy a přemístění tamních zaměstnanců do areálu na Míčánkách. Přemýšlel jste o tom?
My se té diskusi absolutně nebráníme. Ale avizuji, že bude-li schodek rozpočtu v řádu miliard, ani prodej atraktivních nemovitostí v centru Prahy jej nepokryje.
Zmínil jste náměstka Kasíka, který se na ministerstvo vrátil. Už máte jasno o všech postech? Například náměstek Zajíček prý odchází na ministerstvo financí.
Ano, je to tak. Mám představu základní koncepce. Náměstek Korbel bude řídit legislativu, pan Kasík ekonomický sektor. Hledáme prvního náměstka a také náměstka pro justiční sekci, což je zcela klíčový post.
Už někoho máte?
Mám nějaké tipy. Byl bych rád, kdyby to byl člověk, který nebude typickým úředníkem a nepůjde ani o politickou volbu. U justiční sekce je to zvlášť důležité. Ideální by byl profesionál z oblasti státního zastupitelství či akademik.
Zůstal někdo ze stávajících náměstků?
Nezůstal nikdo s výjimkou náměstka pro zahraniční vztahy Marka Ženíška, místopředsedy TOP 09, který tady působil už za mě. Tu funkci jsem mu sám nabídl při svém předchozím působení v resortu. Je to člověk, který své odborné kvality osvědčil.
A co další koaliční strana? Nechce tam svého náměstka?
Věci veřejné o této věci přemýšlejí, zatím mi nikoho nenabízejí.
Vaší mluvčí je znovu Veronika Ludvíková, ale řekl jste mi dřív, že s ní počítáte i na jinou funkci.
Ano, stala se ředitelkou tiskového odboru a zároveň vrchní ředitelkou kabinetu ministra.
A co poradci?
Tím klíčovým bude dosavadní náměstek Pavel Staněk, nyní nově také poslanec za ODS. V justici se pohybuje dlouhá léta a tomuto baráku rozumí. Dalšími poradci zřejmě budou děkan pražské právnické fakulty profesor Aleš Gerloch a proděkan plzeňských práv Karel Eliáš.
Koho všeho jste naopak odvolal z funkce?
Prvního náměstka Marka Görgese, ekonomického náměstka Jaroslava Gacku, tři či čtyři ředitele odborů a vrchního ředitele přes dohled a justici Chrásteckého.
V souvislosti se zmíněnými náměstky Görgesem s Gackou se hovořilo o tom, že jsou to lidé kolem někdejšího ministra Pavla Němce.
Také proto odcházejí. Tedy primárně z toho důvodu, že sem chci přivést lidi, o kterých jsem přesvědčen, že jsou kvalitními odborníky. Pana Gacku neznám, ale je fakt, že je to asi člověk pana Němce. U něj je to zřejmější než u pana Görgese. On sem ale přišel jako člověk paní ministryně a jsem přesvědčen, že pan Korbel bude jako legislativec řídit tuto oblast lépe.
Začíná to ale vypadat, že plníte svůj dřívější slib, že odstřihnete Němcovy lidi od ministerstva.
Přesně tak. Je to kombinace vztahu těchto lidí k bývalé paní ministryni, a tedy i k Pavlu Němcovi a samotné odbornosti.
Jak jste vnímal mediální obraz ministerstva a jeho spojování s Němcem?
Samozřejmě mě mrzelo, že Pavel Němec obnovoval vliv na resortu spravedlnosti. Byl to určitý krok zpět. Měl jsem pocit, že nám se na ministerstvu podařilo udělat obrovský kus práce na justiční reformě, a naopak jsme neudělali nic, za co bychom se měli stydět. Nepodali jsme jedinou stížnost pro porušení zákona, o které by byly pochyby.
Vy byste podal stížnost pro porušení zákona ve prospěch Jiřího Čunka, jak to udělala ministryně Kovářová?
Já bych ji nepodal. Byl jsem dotazován a žádán, abych ji podal už v době, kdy jsem byl ještě ministr, a neučinil jsem to. Nepovažoval jsem to za vhodné.
Jak to bude se smlouvami o spolupráci s advokátní kanceláří, v níž Němec působí?
Nedovedu si představit, že by zde pokračoval právní stav ve vztahu k nám.
Také jste hovořil o zametení s údajnou justiční mafií. Němce už jste odstřihl, místopředseda Nejvyššího soudu Pavel Kučera končí ve funkci koncem roku, takže tam už je to asi také vyřešeno.
Myslím si, že se to vyřeší jako v té slavné písni To všechno odnes čas.
A co ti další? Především státní zástupci jmenovaní v rámci tzv. justiční mafie, tedy Renata Vesecká, Karel Černovský, Petr Coufal či Arif Salichov.
Vláda stojí před rozhodnutím, jakou provést reformu státního zastupitelství. Musí se týkat jak zákona o státním zastupitelství, kde budu prosazovat princip posílení nezávislosti státního zástupce, tak i personální politiky na státním zastupitelství. Ještě v létě musíme říct, zda dojde ke změně na postu nejvyššího státního zástupce.
Odvolání Vesecké je hotová věc, ne? Prý to podporují i zbylé koaliční strany.
Já to budu prosazovat, ale chci o tom ještě vést seriózní diskusi s premiérem. Musíme se domluvit na kroku B, tedy kdo případně bude jejím nástupcem.
Máte už nějaká jména v hlavě? Je mezi nimi už zmiňovaná Lenka Bradáčová?
Pořád mám v hlavě nějaká hypotetická jména a mezi nimi je i doktorka Bradáčová. Ale v této chvíli není jediná.
Co nejvíc vytýkáte Renatě Vesecké?
Za největší problém považuji kauzu justiční mafie. Považuji za velmi nešťastné a z pohledu těch vysokých justičních funkcionářů téměř za malicherné to, jak zahájili soudní proces s Marií Benešovou. Člověk, který je na takovém postu, by měl podobné výroky unést. Na druhou stranu je dobře, že se ty věci dostaly ven.
Zdá se mi to, nebo máte mnohem silnější pozici u nynějšího premiéra Nečase než předtím u Mirka Topolánka?
S premiérem Nečasem mám samozřejmě mnohem lepší vztahy než s Topolánkem. Nečas je mi svým naturelem bližší, je spíš akademik, není tak živelný a dá se s ním lépe o těch problémech hovořit.