Hlavní obsah

Je to jako atomová bomba, popsal zvětšení letiště Vodochody starosta Břežan

Novinky, Stanislav Dvořák

Silné emoce vyvolává už pár let záměr zvětšit malé letiště ve Vodochodech u Prahy na velkou mezinárodní leteckou křižovatku. Obce na východ a sever od Prahy ovládla panika, jejich obyvatelé se obávají, že budou žít v nesnesitelných podmínkách a jejich nemovitosti, které se cenami blíží Praze, ztratí hodnotu.

Článek

"Negativní dopady plánovaného záměru rozšíření letiště Vodochody si dovedu bez jakéhokoliv přehánění představit jako hození atomové bomby do tohoto regionu. V zásadě si nejsem jist, co by bylo lepší, jestli atomová bomba a tím pádem naše okamžitá likvidace bez dlouhého trápení a nebo provoz letiště, které, jak popisuje studie vlivu na životní prostředí, bude mít stejné dopady na naše životy, ale s postupným a trvalým zničujícím účinkem," řekl starosta Panenských Břežan Libor Holík u příležitosti konání referenda v obci.

A hned vyjmenovává i následky, které bude provoz letiště mít: "zvýšená prašnost, doprava a emise, trvalý a nadlimitní hluk, který podle mého názoru bude pravděpodobně jeden z hlavních negativních dopadů. Samozřejmě ruku v ruce s dalšími negativními dopady bude prostředí v tomto regionu absolutně k nežití. Dovedu si představit za pár dnů vystresované obyvatele regionu, kteří budou zmateně pobíhat a před hlukem se nebudou moci nikde skrýt."

Starosta dodává, že mu jeden bývalý ministr sdělil, že o letišti je dávno rozhodnuto a doporučil jim rychle prodat nemovitosti. Považuje to za důkaz korupce. Je ale nadále optimistou a věří, že je "naprosto nemožné, aby ministerstvo životního prostředí takový záměr schválilo."

95 % lidí je proti

Páteční referendum v Panenských Břežanech bylo jednoznačné. Jak vyplývá z výsledků vyvěšených na stránkách radnice, 95 % lidí rozšíření letiště odmítá.

Mezinárodním letištěm ve Vodochodech by údajně mělo projít 3,5 miliónu cestujících ročně. To si vyžádá obrovské investice a mimo jiné i rozšíření nedostačujících silnic v malých obcích, kudy by projíždělo několikanásobně větší množství aut. Všechny obce v okolí jsou proti letišti.

Podnikatelé, kteří stojí za letištěm, tvrdí, že konkurence zlevní letenky a přibudou pracovní místa. Hlučnost se podle nich nezvýší nad úroveň starého vojenského letiště, přestože tu má přistávat padesát až sedmdesát dopravních letadel denně.

Související témata:

Výběr článků

Načítám