Hlavní obsah

Malá nádraží v Česku se zavírají, prodávat jízdenky ve vlaku je levnější

Právo, Lenka Hloušková

Prší. Vlak má zpoždění desítky minut a schovat se není kde. Situaci zažívají cestující na desítkách nádraží, které České dráhy (ČD) uzavírají s tím, že chrání majetek před vandaly. Někde se pasažéři do čekáren neukryjí už po poledni. A bude hůř. Snížení kvality nabízených služeb v podobě úplného nebo částečného uzavírání nádražních budov zasáhlo cestující v celé republice.

Foto: Lenka Hloušková, Právo

Proč prodávat jízdenky na nádraží, když se dají koupit ve vlaku?

Článek

Kolik jich je nyní alespoň část dne mimo provoz? Nikdo neví, podobné statistiky ČD nevedou. Brání se i tím, že vlastní jen část železničních objektů s čekárnami pro pasažéry, další – především na lokálních tratích, patří Správě železniční dopravní cesty.

Dráhy k uzavírání nádraží přistupují dlouhé roky. Nepotřebný majetek prodávají nebo pronajímají. Nicméně přiznávají, že o výnosné obchody nejde.

„Jedná se řádově o milióny. Slouží k zajištění provozu ztrátových osobních vlaků, jejichž ztrátu nehradí kraje,“ sdělila Právu regionální mluvčí drah pro Moravu Kateřina Šubová.

Nižší náklady

Omezení servisu pro cestující mluvčí hájila racionalizací tratí a přechodem na moderní dálkové řízení provozu, kvůli němuž mizí z nádraží personál. Jeho odchodem se pak většinou uzavírají také čekárny.

Platí přitom pravidlo: čím menší počet cestujících projde v průměru stanicí, tím větší je šance na úplné uzavření objektu. Lístky pak prodávají průvodčí přímo ve vlaku.

„Na tento způsob odbavování přecházejí desítky stanic podél nových železničních koridorů. Přináší snižování nákladů, což je v současné ekonomické situaci také nutnost,“ uvedla Šubová.

Prodej jízdenek průvodčím podle ní kopíruje princip, který funguje u autobusové dopravy a je trendem v západní Evropě. Do ideálu má ovšem model daleko.

Z nádraží byty i chaty

Dráhy zamčené čekárny hájí i tím, že je chrání. „V ČR je výjimkou, že by nedocházelo k uzavírání nádraží, a to hlavně v noci, kdy je uzavřeno i největší nádraží Praha hl. n. Jde o ochranu před vandaly a bezdomovci. V otevřených stanicích se scházela i problémová, drogově závislá mládež,“ dodala Šubová.

A co radí cestujícím, kteří čekají v dešti na zpožděný vlak? „Na stanicích jsou obvykle přístřešky, mají charakter zastávky podobně jako u autobusu,“ podotkla.

Podle ní je v rámci modernizace tratí uzavírání nádraží v Evropě běžné. Objektů k prodeji bude proto u nás přibývat. V sousedním Německu je podle Šubové možnost takto koupit stovky domů.

Z bývalých českých nádraží se pak často stávají sklady, byty i víkendové chaty milovníků železnice. Než je ČD nabídnou veřejnosti a firmám, oslovují příslušné obce, zda je ony samy nechtějí využívat.

Související témata:

Výběr článků

Načítám