Článek
Český systém bodového hodnocení je podle tvůrců novely "nepřiměřeně tvrdý, vymyká se systémům používaným v Evropě a postrádá mechanismus varování řidiče o počtu dosažených bodů".
Pětice senátorů ODS včetně předsedy ústavně-právního výboru Jaroslava Kubery proto navrhla do českého právního řádu zavést zjednodušený německý model. Návrh je obsažen v novele zákona o pozemních komunikacích, kterou by měl Senát posoudit v závěru své červencové schůze.
Pětice senátorů ODS včetně předsedy ústavně-právního výboru Jaroslava Kubery proto navrhla do českého právního řádu zavést zjednodušený německý model. Návrh je obsažen v novele zákona o pozemních komunikacích, kterou by měl Senát posoudit v závěru své červencové schůze.
Bodový systém v Česku funguje od července 2006, tedy tři roky. Do konce letošního června mělo podle webu ministerstva dopravy na kontě alespoň jeden trestný bod za porušení dopravních předpisů téměř 625 tisíc řidičů, tedy zhruba každý desátý.
Maximální dvanáctibodové hranice dosáhlo přes 20 tisíc lidí. Jejich počet stále stoupá, přestože již existují alternativy, jak si počet trestných bodů snížit. Odečtení čtyř bodů může motorista dosáhnout od července 2007 tím, že po 12 měsíců jezdí bezpečně.
Náklaďáky by ve špičkách nesměly předjíždět
Senátoři současně v novele navrhují pro řidiče nákladních aut o hmotnosti nad 3,5 tuny, tedy kamiónů, zavést zákaz předjíždění v době dopravních špiček, tedy od 06:00 do 09:00 a od 15:00 do 18:00. Tento zákaz má podle nich zajistit větší plynulost silničního provozu.
Senátoři současně v novele navrhují pro řidiče nákladních aut o hmotnosti nad 3,5 tuny, tedy kamiónů, zavést zákaz předjíždění v době dopravních špiček, tedy od 06:00 do 09:00 a od 15:00 do 18:00. Tento zákaz má podle nich zajistit větší plynulost silničního provozu.
Policistům má novela dát právo zakázat na místě vjezd na silnici v případě její nesjízdnosti kvůli sněhové kalamitě nebo záplavám.