Článek
Šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík zdůraznil, že silničáři jsou ochránci stromů. "Vysazují řádově více stromů, než kácí," uvedl Brunclík. K plánům na poražení 9000 stromů kolem silnic řekl, že jde většinou o nemocné porosty a o každém stromě se bude rozhodovat zvlášť.
"Silniční síť má 55 000 kilometrů, takže v průměru se pokácí jeden strom na šest kilometrů," řekl Brunclík. Nesouhlasí s ním mluvčí inspekce Oldřich Janeba. "Tabulky, které máme k dispozici, ukazují záměry kácení třeba 20 až 30 stromů na jednom místě z důvodu poškození, inspektor pak přijde na místo a zjistí, že jsou zdravé," řekl.
Inspektoři budou podle něj hlídat, aby nepadly významné aleje, jako se tomu stalo v minulých letech. Stromům nyní podle něj nahrává současné počasí, kvůli sněhové kalamitě nebude čas je do jara pokácet. Ve vegetační době jsou stromy chráněné.
Počty kácených stromů překvapily i Bendla
Číslo o počtu stromů překvapilo ministra dopravy Petra Bendla."Je to číslo k zamyšlení, my budeme chtít pořádné zdůvodnění, jestli je to nutné," uvedl Bendl poté na tiskové konferenci. Předseda asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek na stejném místě dodal, že "kraje s žádným takovým drastickým opatřením nepočítají".
:. Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) a ministr dopravy Petr Bendl (ODS) foto: Právo/Lukáš Táborský
Kraje přitom spravují velkou část silniční sítě. Nejvíc se má podle informací ČIŽP kácet ve Středočeském kraji, kde má padnout 1931 vzrostlých stromů, chybí přitom data z několika správ. Přes tisíc stromů má být skáceno v Plzeňském kraji, konkrétně 1241, v Jihomoravském kraji 1499.
"Máme informace z dvou třetin regionů, takže podle odhadu by celkové číslo mohlo vyšplhat k 12 000," vypočítal Janeba. O stromy podél silnic svádí ČIŽP boj už od roku 2006, kdy začalo ve velkém kácení podél komunikací a problém se řešil až na úrovni ministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ) a tehdejšího ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS).
Ekologové versus silničáři
Stromy kolem silnic mají podle ekologů krajinotvornou funkci a zachytávají prach. Silničáři argumentují automobilovými nehodami, které často kočí smrtí. Podle ochranářů mají ale řidiči povinnost přizpůsobit jízdu stavu vozovky, k tomu nahradit vzrostlý strom několika mladými podle nich nestačí. Kromě toho, že stromy rostou pomalu, totiž kvůli špatné péči řada nově vysazených zahyne během několika málo let, tvrdí.
Inspekce proto nyní také vypracovává metodiku, podle níž by měl dostat správce komunikace či pozemku povinnost vysadit za pokácený strom tolik malých, aby do pěti let celkový objem jejich koruny dosáhl velikosti koruny skáceného předchůdce.