Hlavní obsah

Brigáda do 20 hodin týdně nezhoršuje vysokoškolákům studijní výsledky, ukazují výzkumy

Brno

Pokud chtějí vysokoškoláci úspěšně studovat a k tomu si přivydělávat na brigádách, měli by pracovat jen do 20 hodin týdně. Na jejich výsledky ve škole to bude mít malý dopad. Jestliže překročí při potřebě či přímo nutnosti si vydělat 30 hodin týdně, hrozí, že školu nedokončí nebo se spokojí jen s bakalářským titulem.

Foto: archiv SYRI

V Česku pracují zhruba dvě třetiny vysokoškoláků. Ilustrační snímek

Článek

Vyplývá to ze závěrů přibližně 70 mezinárodních i tuzemských studií, které srovnávali vědci z Národního institutu SYRI. V Česku pracují při škole zhruba dvě třetiny vysokoškoláků.

Zaměstnání naučí mladé lidi větší disciplíně a efektivitě, která se pak projeví i ve studiu
Zuzana Havránková, Národní institut SYRI, Univerzita Karlova

Vysokoškoláci hledají práci mimo jiné proto, aby získali praxi a usnadnili si nástup do zaměstnání po skončení studia. Jsou ale i tací, kteří se plně soustředí na studium. Dělají to často proto, že mají obavy z horších výsledků, než kdyby kombinovali studium s prací.

Studenti s lepšími výsledky častěji pracují

„Nás zajímalo, jaký vliv má souběžné zaměstnání na studijní výsledky. Analyzovali jsme souhrn vědecké literatury,“ uvedla Zuzana Havránková z Národního institutu SYRI se sídlem v Brně a Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze.

Část učitelů změny nechce, volají po návratu k jasným osnovám

Domácí

Z literatury vyplývá, že dopad málo intenzivního zaměstnání do 20 hodin týdně je na studijní výsledky minimální. Nemá přitom podstatný vliv, jaké má student rodinné zázemí nebo IQ.

Obecně platí, že schopnější studenti mají v průměru lepší známky, ale také častěji pracují. Naopak studenti ze znevýhodněných rodin mají horší studijní výsledky a zároveň musejí více pracovat, aby mohli studovat.

Podfinancování vysokých škol vede k nedůstojným platům a mezinárodní průměrnosti, tepal Pavel

Domácí

Problém nastává, pokud je práce při studiu intenzivní, tedy jde o více než 30 hodin týdně. To už významně zvyšuje pravděpodobnost, že student vysokou školu nedokončí, případně nebude pokračovat v magisterském studiu po dokončení studia bakalářského.

Méně času na školu, ale zlepšení disciplíny

K otázce pracovní vytíženosti vysokoškoláků existují desítky vědeckých prací, které analyzují data od tisíců studentů. Dosud se většinou tvrdilo, že zaměstnání zhoršuje studijní výsledky, protože student má na školu méně času. To ale platí evidentně pouze zčásti.

„Je třeba vzít do úvahy i fakt, že zaměstnání naučí mladé lidi větší disciplíně a efektivitě, která se pak projeví i ve studiu,“ uvedla Havránková, jejíž článek na toto téma byl nově publikován (pod jejím rodným příjmením Iršová - pozn. red.) v prestižním časopise Economics of Education Review.

Kvalita výuky ve třídách českých škol si je dost podobná, zjistil výzkum

Věda a školy

Výzkum: Jen pár škol dokázalo během pěti let zlepšit výsledky. Děti z nich se učení nebojí

Věda a školy

Výběr článků

Načítám