Článek
Incident se v neděli odpoledne stal na lince B ve stanici Černý most. Žena se zavazadlem a malým psíkem velikosti jorkšíra (zhruba 20 cm) na vodítku stihla nastoupit, zvíře ale zůstalo na nástupišti, načež se zavřely dveře a souprava se rozjela. Podle svědectví lidí publikovaných na sociálních sítích další cestující strojvedoucího na situaci upozorňovali, ten se přesto rozhodl pokračovat v jízdě směr Rajská zahrada.
Okolnosti případu prověřoval pražský dopravní podnik (DPP) s tím, že strojvedoucí nepochybil. Podle závěrů podniku se psovi stalo osudným, že ho okamžik před nástupem do vagonu metra zaujaly odpadky pohozené na zemi a zejména to, že jeho majitelka nastupovala na poslední chvíli.
„Ve chvíli, kdy se rozsvítila světelná návěst nad dveřmi vlaku (červená světla) a současně se rozezněla zvuková návěst (upozornění cestujícím, aby ukončili výstup a nástup), byla dotyčná cestující s pejskem a kufrem teprve zhruba dva metry před zónou odbavení (turnikety),“ sdělil v úterý Novinkám vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík s odkazem na prověřování kamerových záznamů. Ty ovšem podnik neposkytl.

Žena vedla psíka na dlouhém vodítku, nejdřív šel vedle ní. Podle mluvčího se zhruba v polovině cesty mezi turnikety a dveřmi vlaku najednou otočil k nějakému předmětu ležícímu na zemi, nejspíš se jednalo o pohozený ubrousek.
„Paní si toho nejspíše nevšimla a pospíchala k vlaku. Vodítko po chvilce pejska zvrtlo. Pejsek proto pokračoval od neznámého předmětu za paní, která mezitím stihla nastoupit do vlaku. Pejsek na vodítku ale stihl dojít zhruba na bezpečnostní čáru, když se dveře zavřely a vlak se následně rozjel,“ zmínil Šabík.
Strojvedoucí podle prověřování zkontroloval ve zpětném zrcátku situaci, a když neměl žádného cestujícího za bezpečnostní čarou a dveře byly bezpečně zavřené, vyrazil.
Strojvedoucí na podlahu nevidí
„Kvůli úhlu u prvních třech dveří prvního vagonu strojvedoucí vidí zhruba horní dvě třetiny dveří, tj. bezpečně uvidí člověka. Ale bohužel nevidí, co je na podlaze. Paní s pejskem bohužel nastupovala druhými dveřmi,“ uvedl mluvčí.
Podle svědectví zveřejněných na sociálních sítích poté, co Novinky na případ upozornily, se někteří cestující snažili strojvedoucího na kritickou situaci upozornit. Zvenčí měl někdo údajně mávat a bušit na dveře kabiny strojvedoucího a bouchal prý i jeden člověk zevnitř, který navíc stiskl nouzové tlačítko.
„Na rozjíždějící se vlak na nástupišti mával jeden cestující, který se snažil doběhnout až ke kabině strojvedoucího. V žádném případě nikdo na vlak ani strojvedoucího zvenčí nebouchal, jak tvrdí údajný svědek,“ uvedl mluvčí.
Použití tlačítka uvnitř vozu v záznamech signálů z jízdy soupravy je podle Šabíka vidět patnáct sekund po rozjezdu. V danou chvíli byla souprava metra již celou délkou v tunelu a zadní část byla od nástupiště zhruba padesát metrů.
Svědek na síti rovněž popsal, že po upozorněních lidmi tlačítkem strojvedoucí pustil do reproduktorů ve vagonech hlášení, že nastalou situaci bude řešit až v následující stanici. Mluvčí to potvrdil s tím, že se jednalo o správný postup podle předpisů.
Při použití tlačítka signalizace za jízdy je strojvedoucí povinen pokračovat v jízdě do příští stanice a sledovat přitom zpětná zrcátka a kontrolku zavření dveří, přičemž cestujícím oznámí vlakovým rozhlasem, že situace se bude řešit až po zastavení vlaku v další stanici.
Policie nic protiprávního nenašla
„Má to zcela logické bezpečnostní opodstatnění: pokud je vlak pojízdný, je v případě nutnosti první pomoci nebo technického zásahu mnohem jednodušší a rychlejší takový úkon provést ve stanici než v tunelu metra,“ zmínil Šabík s tím, že pokud by cestující stihli tlačítko zmáčknout ještě před rozjezdem, vlak by stanici neopustil.
Případem se zabývali rovněž policisté, kteří podle jejich mluvčího Jana Daňka v události nenašli nic protiprávního. „Řešit ji dál nebudeme,“ dodal.