Článek
Téměř polovina nehod se stala na přechodech pro chodce. „Lidé se mylně domnívají, že mají absolutní přednost, a vstupují bez toho, aby se rozhlédli,“ uvedl vedoucí odboru komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.
Přímo vražednou kombinací jsou podle něj sluchátka v uších a mobil v ruce, kdy dotyčný sluch i zrak upírá jinam, takže nevnímá své okolí.
Lidé se také špatně rozhlížejí. „Když už se někdo rozhlédne, podívá se nejdřív doprava, jako kdyby sledoval vzdálenější tramvaj, která přijíždí z protisměru. Přitom si neuvědomuje, že může přijet něco zleva,“ kroutil nechápavě hlavou nad počínáním některých chodců řidič tramvaje Štěpán Šmehlík, který působí i jako instruktor nových řidičů.
Přitom několikatunový kolos nedokáže zabrzdit na dvou metrech. „Uvědomte si, že tramvaj nezastaví na fleku, spíš udělá flek z vás,“ varuje video, které dopravní podnik v souvislosti s kampaní zveřejnil.
Brzdnou dráhu ovlivňuje řada faktorů, například rychlost, jakou jede, stav tratě, obsazenost vozidla, počasí. Obecně podle Šmehlíka lze říct, že jakou rychlostí jede, takovou má brzdnou dráhu.
Zveřejněné záběry pocházejí z Prahy 3, problém se ale netýká jen této městské části. Statistiky ukazují, že nejhorším místem, co se počtu havárií týče, byla loni Plzeňská ulice v Praze 5 mezi Klamovkou a Andělem, kde se jich odehrálo deset.
„Tramvaj tam jede poměrně svižně, domy stojí blízko tramvajové trati a na silnici je silný provoz. Lidi se vyhnou autům a skočí pod tramvaj,“ podotkl Šmehlík. Rok předtím získal prvenství úsek I. P. Pavlova – Štěpánská v Praze 2.

Projíždějící tramvaj srazila v Motole chodce (záběry z letošního ledna)Video: Novinky
Naopak podle Šmehlíka jsou uzavřené trasy, kde hrozí minimální možnost střetu. Například Krejcárek, koleje do Modřan nebo na Barrandov. I on má pár karambolů za sebou. „Tomu se člověk nevyhne, ale naštěstí to nebylo nic vážného,“ řekl Novinkám.
Loni se v Praze stalo 84 nehod, v roce 2023 pak 74 a rok předtím 83. „Situace se lepší, čísla to dokazují. Hluboko před covidem bylo srážek tramvají a chodců vysoce přes sto, teď se pohybujeme několik let kolem osmdesáti,“ konstatoval Šabík s tím, že loni smrtí skončily dvě a předloni čtyři, stejně jako v roce 2022.