Hlavní obsah

Češi jezdí nakupovat plzeňské pivo do Německa

Právo, vor

Tuzemské pivo se vyplatí lidem v pohraničí jezdit nakupovat do sousedního Německa. Například lahvový prazdroj je tam totiž podle průzkumu Práva v průměru o zhruba tři koruny levnější.

Článek

Ještě více se vyplatí ale nakupovat za hranicemi naše piva ve velkém, tedy v sudech. Dokonce někteří podnikaví znalci cenových poměrů již začali pivo ze sousedního Německa dovážet k nám ve velkém a prodávat jej tuzemským maloodběratelům. Nabízejí totiž lepší ceny než zdejší velkoobchody s nápoji.

V některých oblastech lidé kvůli drahému pivu přestávají chodit do hospod jako dříve a raději se sejdou doma s přáteli nad levnějším pivem dovezeným ze zahraničí.

„Zákazníků nám ubývá a já se jim nedivím,“ uvedl číšník jedné z restaurací na Domažlicku. „Skoro každý tu jezdí nakupovat česká piva za hranice, kde je mnohem levnější, než jaké jsou ceny tady,“ vysvětloval. „Pak se scházejí doma ve sklepě a tam popíjejí s přáteli. Je to pro ně levnější než chodit do hospody,“ dodal.

Například v Kauflandu v Marktredwitzu nabízejí běžně plzeňskou dvanáctku Prazdroj za 0,69 eur, tedy za něco přes sedmnáct korun. Velkoobchody v tuzemsku jsou podle zjištění Práva dražší. Jako je například velkoobchod s nápoji Golem v Karlových Varech, který prodával na konci listopadu prazdroj v půllitrové láhvi za 20,38 koruny, tedy zhruba o tři koruny dráž. „Je tady velmi obtížné získat od pivovarů slevu. Kdo si bere deset sudů za měsíc, má mnohdy stejné ceny jako velkoodběratel,“ vysvětlil Tomáš Zoka ze společnosti Golem.

Konkurence v Německu tlačí ceny dolů

Plzeňský pivovar nechtěl prozradit, za kolik v Německu jeho dceřiná společnost SABMiller prodává pivo svým velkoodběratelům. „Mezi velkými německými prodejními řetězci je v oblasti piva cenová válka, která v silné konkurenci mnoha hráčů na trhu tlačí ceny dolů,“ vysvětluje mluvčí plzeňského pivovaru Jiří Mareček.

„Pilsner Urquel je velká značka a prodávat tento prémiový ležák za nízkou cenu je nástrojem, jak přilákat zákazníky. A německé supermarkety toho bohužel využívají,“ pokračoval Mareček, podle kterého spotřeba prazdroje roste po celém Německu.

A tak podnikaví znalci této cenové disproporce začali využívat. „Pracoval jsem u firmy, která jezdila do Německa na montáže. Poprvé jsme si nakoupili české pivo s sebou, ale když jsme zjistili, že je tam mnohem levnější, začali jsme si ho nakupovat tam. Nejdříve jsem ho vozil po montážích svým známým, ale pak jsem zjistil, že by to mohl být dobrý byznys,“ popisoval podnikatel z Karlových Varů, jenž chtěl zůstat v anonymitě.

Dvě koruny na každém pivu

„Nechal jsem práce na montážích, koupil dodávku a začal vozit levnější pivo v sudech z Německa. Na každém pivu mám kolem dvou korun, když prodávám o korunu levněji, než je tady sudové pivo k sehnání. V sudu je sto piv, takže když naberu dvacet sudů, mám čtyři tisíce korun rabat. Něco dám za cestu, ale stále mi zbude dost, abych se měl dobře, a to skoro bez práce,“ tvrdil podnikatel.

„S cenami piv je to hrozné, každou chvíli nám ho dodavatelé zdražují,“ potvrdila provozovatelka hostince na okraji Karlových Varů. „Přemýšlela jsem o tom, že bych přestala brát ty klasické značky a začala dovážet nějaká levnější regionální piva. Myslím, že jsou mnohdy lepší na chuť. Jenže štamgasti o tom nechtějí ani slyšet. Jsou zvyklí na svou značku. Tak pijí drahé pivo, to se nedá nic dělat,“ uzavřela hostinská.

Související témata:

Výběr článků

Načítám