Článek
„Artěl je fenomén, protože se jako první snaží emancipovat české užité umění z vlivu pozdní secese a relevantním způsobem ho včlenit do evropské moderny. Je také spojen s novými styly a výraznými experimenty, které se zapsaly do dějin,“ řekl Právu kurátor výstavy Jiří Fronek.
Expozice je členěna podle tří fází
Expozice je členěna podle fází, jimiž se tvorba Artělu ubírala – odkaz na vídeňskou secesi, kubismus, moderní reflexe lidového umění nebo funkcionalismus. „Po první světové válce se tady objevuje takzvaný rondokubismus a je udivující, že v produkci Artělu lze nalézt tyto prvky dříve, než byly aplikované v architektuře,“ dodal Fronek.
A záběr spolku byl vskutku široký: hračky, textilie, šperky, nábytek, porcelánové sety, nápojové a dekorativní sklo, vitráže, grafický design či návrhy interiérů. Většina originálů pochází ze sbírek UPM, zbytek byl zapůjčen ze soukromých zdrojů.
S uměleckým družstvem se pojí jména výtvarníků a architektů jako Pavel Janák, Vlastislav Hofman, Jaroslava Vondráčková nebo Josef Rosipal. Po úspěšné výstavě v Paříži, kde získal Artěl již jako akciová společnost řadu ocenění, jeho činnost v polovině 30. let pod tlakem hospodářské krize ustává.
Artěl: Umění pro všední den 1908 až 1935
Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, do 1. března