Hlavní obsah

VIDEO: Při havárii letadla v Madridu zemřelo 153 lidí včetně dvou miminek

MADRID
Aktualizováno

Na madridském letišti sjelo ve středu odpoledne startující dopravní letadlo společnosti Spanair z ranveje a rozlomilo se. Neštěstí si vyžádalo 153 obětí na životech. Vyplývá to z informací španělské ministryně pro rozvoj Magdaleny Álvarezové a z informací španělské letecké společnosti Spanair, která letadlo vlastní.

Článek

Neštěstí přežilo jen 19 lidí, uvedla Álvarezová s tím, že někteří z nich jsou v kritickém stavu. Společnost Spanair podle agentury AP oznámila, že na palubě letadla bylo celkem 172 lidí, oficiální počet obětí však nezveřejnila.

Šlo o společný let španělské společnosti Spanair a německé Lufthansy z Madridu do Las Palmas na Kanárských ostrovech. Spanair na svých internetových stránkách zveřejnila seznam cestujících, Češi mezi nimi zřejmě nejsou.

Mezi pasažéry bylo 20 dětí a dvě miminka. Švédské ministerstvo zahraničí oznámilo, že na palubě byli dva Švédové, z nichž jeden je v nemocnici a druhý se pohřešuje.

Údaje o poštu obětí se mnoho hodin značně lišily i kvůli tomu, že na místě neštěstí bylo doslova peklo. Podle policisty zasahujícího na letišti byla ohořelá těla tak horká, že se jich ani nešlo dotknout. "Nikdy jsem neviděl nic takového," uvedl řidič sanitky Luis Ferreras pro list El País.

Letadlo se roztříštilo

Podle svědků se stroj nevznesl, když startoval z hlavní ranveje 36L madridského letiště Barajas, a ranvej přejel. Někteří svědci uváděli, že letadlu hořel levý motor. Z havarovaného letadla stoupal dým. Stroj také zapálil trávu vedle ranveje.

Podle španělského novináře Manuela Moleny se stroj „roztříštil na kousky“. „Slyšeli jsme velkou ránu a viděli hodně kouře,“ uvedl. On sám viděl, jak z místa neštěstí uteklo 20 lidí. Na místě neštěstí zasahovalo 11 hasičských vozidel a vrtulníky.

Místo neštěstífoto: ČTK/AP

Na nejmodernější ranveji letiště, která je považovaná ze velmi bezpečnou, havaroval stroj společnosti Spanair, který letěl na domácím letu 5022 do Las Palmas na Kanárských ostrovech. Mluvčí skandinávské společnosti SAS, která Spanair vlastní, uvedla, že na palubě bylo 166 cestujících a šest členů posádky. Pak mluvčí společnosti Spanair uvedl, že na palubě letadla bylo 175 osob.

Mluvčí SAS potvrdila, že havarovaným strojem byl McDonnel Douglas MD-82, což je starší typ dopravního letadla, který už se nevyrábí a nemá implementované nejmodernější technologie. U typu bylo zaznamenáno 56 nehod, z toho 18 vážných, uvedla CNN. Při neštěstích zahynulo 1012 lidí.

Záchranáři ošetřují zraněné z havarovaného letadla.foto: ČTK/AP

Zatím není jasná příčina neštěstí, stroj nenabral dostatečnou rychlost, aby se mohl vznést, není ale jasné, zda šlo o poruchu, nebo o chybu řídící věže.

List El País ve středu na internetových stránkách napsal, že letadlo startovalo s hodinovým zpožděním kvůli technickým problémům. Pilot hlásil poruchu zařízení měřícího teplotu vně letadla. Z letadla ale už byla vyzvednuta černá skřínka. Álvarezová uvedla, že vyšetřovatelé vyloučili, že by šlo úmyslný čin, bylo to podle nich neštěstí.

Spanair je druhou největší španělskou leteckou společností a vlastní ji skandinávský SAS.

Vozidla záchranářů zasahují na madridském letišti.foto: Reuters/Juan Medina

Největší letecká neštěstí v Evropě za posledních pět let
8. ledna 2003- Poblíž letiště ve městě Diyarbakir na jihovýchodě Turecka přišlo po havárii letadla RJ-100 o život 75 lidí. Příčinou neštěstí letadla, které letělo na lince z Instanbulu do Diyarbakiru, byla zřejmě mlha.
26. května 2003- Havárii ukrajinského letounu Jak-42, který vezl domů španělské vojáky z mezinárodní mírové mise v Afghánistánu, nepřežil nikdo ze 62 vojáků a 12 členů posádky. Letadlo se zřítilo cestou z kyrgyzského Biškeku do španělské Zaragozy na tureckém pobřeží Černého moře.
24. srpna 2004- Téměř současně se zřítila dvě ruská dopravní letadla TU-134 a TU-154, která v rozmezí 40 minut startovala z letiště Domodědovo v Moskvě. V troskách obou letadel byly nalezeny výbušniny; zahynulo 89 lidí (46 a 43).
14. srpna 2005- V troskách Boeingu 737 kyperské společnosti Helios Airways, které se na cestě z Larnaky do Atén zřítil do neobydleného terénu před řeckou metropolí, zahynulo 121 lidí. Po mezipřistání měl stroj pokračovat do Prahy. Podle vyšetřovací komise se boeing zřítil kvůli problému s tlakem.
19. ledna 2006- Při největším slovenském leteckém neštěstí v historii zahynulo 42 lidí, když letoun An-24 se slovenskými vojáky, kteří se vraceli z mise mírových jednotek KFOR v Kosovu, havaroval na severovýchodě Maďarska. Jeden člověk nehodu přežil.
3. května 2006- Airbus A-320 arménských aerolinií Armavia se 113 osobami na palubě se zřítil za špatného počasí do Černého moře krátce před přistáním v Adleru u Soči; nikdo nepřežil.
22. srpna 2006- Na východě Ukrajiny, asi 45 kilometrů od Doněcku, havarovalo ruské letadlo Tu-154 se 170 lidmi na palubě. Nehodu letounu petrohradské společnosti Pulkovo nikdo nepřežil.
23. ledna 2008- Dvacet lidí zahynulo při nehodě polského vojenského letadla, jež se zřítilo při přistávání nedaleko Štětína na severozápadě Polska. Oběťmi neštěstí, jehož příčinou byla chyba posádky, byli armádní představitelé, kteří se vraceli z Varšavy z konference o bezpečnosti leteckého provozu.
20. srpna 2008- Nejméně 45 obětí (podle španělského deníku El Mundo nejméně stovku obětí) si podle posledních údajů vyžádala nehoda na madridském letišti Barajas, kde letoun společnosti Spanair sjel při startu z dráhy a začal hořet. Na palubě bylo 164 pasažérů a devět členů posádky.
Zdroj: ČTK

Douglas DC-9 / McDonnell MD-80

Doumotorový Douglas DC 9 se vyráběl od poloviny osmdesátých let jako stroj pro kratší tratě. Podle verze přepravoval pro 80 až 135 cestujících. Prodloužené verze přepravily od 130 do 170 cestujících.

Poté, co firmu Douglas převzal letecký výrobce McDonnell, rozvíjel typ DC-9. Na počátku osmdesátých let přišel s novou generací, kterou od roku 1983 označuje MD-80. Zkrácená verze nese typové označení MD-87. Výroba řady 80 skončila v roce 1999. Hlavními odběrateli byly American Airlines a Delta, které stroj používají na místních méně obsazených linkách v USA.

Další verzí byl MD-90 z roku 1993 pro sto padesát a až sto sedmdesát cestujících. Poté, co se společnost McDonnell spojila s Boeingem, byla výroba ukončena, aby nekonkurovala typu Boeing 737.

Poslední verzí byl značně zmodernizovaný MD-95 později přeznačený jako Boeing-717. Jeho výroba byla ukončena v roce 2006, aby se netříštil trh.

Související témata:

Výběr článků

Načítám