Článek
Mluvčí českých drah Petr Šťáhlavský Právu řekl, že zatím jsou odstraněny trosky vlaku ze zadní části soupravy, které nepřišly do kontaktu s mostní konstrukcí.
Odstraněn byl jeden z vagónů, který proletěl mostem, ale nebyl v přímém kontaktu s konstrukcí, kriminalisté nechtěli hýbat s těmi vagóny, které byly v kontaktu s konstrukcí. Odstraňovány jsou nákladní vagóny, které stály na vedlejší koleji.
3D animace nehody vlaku u Studénky
Podle optimistických odhadů bude provoz částečně obnoven nejdříve v pondělí, ale spíše do první poloviny příštího týdne.
Dolů ze zřítily i stavební stroje
Podle posledních informací se mostní konstruce uvolnila ve chvíli, kdy na mostě probíhaly přípravné stavební práce, takže spolu s mostem se dolů zřítily i stavební stroje.
Tuto informaci potvrdil generální dodavatel stavby. „Ke zřícení došlo ve chvíli, kdy pracovníci subdodavatelské firmy prováděli přípravné práce na zasunutí konstrukce do mostního tělesa. Šlo o nezbytné práce, které předcházejí manipulaci s mostní konstrukcí. K zasunování konstrukce mělo podle řádně schváleného rozpisu prací dojít až v pátek ve večerních hodinách,“ řekl mluvčí ODS-DSO Dan Šabík.
Hospitalizováno je nadále 37 lidí v osmi nemocnicích. V pondělí od 7:15 se na okresním ředitelství v Novém Jičíně budou vydávat věci, kteří cestující zanechali na místě tragédie.
Jakou roli sehrál lidský faktor
Firma podle něj teď zjišťuje, proč se právě během přípravných prací most zřítil a jakou roli mohlo sehrát selhání lidského faktoru nebo technická závada. „ Přesné určení příčin pádu konstrukce je nezbytné pro stanovení případné odpovědnosti konkrétních osob. Toto šetření si nicméně vyžádá delší čas, neboť jsou k němu nezbytná stanoviska úředních znalců v oboru statiky, kvality materiálu a souvisejících oborech,“ dodal mluvčí.
Generální dodavatel stavby je připraven odškodnit oběti tragédie . „Naše společnost je připravena podílet se na odškodňování obětí neštěstí a pokusit se alespoň zmírnit utrpení těchto lidí, jakkoli je zřejmé, že toto utrpení nelze v žádném případě vyvážit penězi,” řekl k tomu generální ředitel společnosti Tomáš Vítek.
Strojvůdcese prý zachoval profesionálně
„Páteční práce skončily v půl čtvrté ráno, poté se vydaly čety do práce kolem šesté hodiny, celkem je na místě pět jeřábů a tři jednotky hasičů, pomáhá také největší jeřáb používaný ČD, který uzvedne 120 tun.
„V současné chvíli jsou z kolejí odstraněny všechny vagóny, které se nedotýkaly spadlé mostní konstrukce, čekáme na ukončení vyšetřování kriminalistů, abychom mohli odstranit z kolejí lokomotivu a další vagóny rychlíku,“ řekl Jan Paroubek, vedoucí odklízecích prací, z generálního ředitelství ČD.
Strojvůdce se podle ředitele inspektorátu drážní inspekce v Ostravě Petra Maikrantz zachoval naprosto profesionálně. „Nebýt toho, že začal ihned brzdit, následky by byly větší,“ řekl Maikrantz.