Hlavní obsah

VIDEO: Trosky vlaku zkoumají vyšetřovatelé, vlaky nabírají hodinová zpoždění

Právo, Novinky, hon, plk
STUDÉNKA
Aktualizováno

Odklízecí práce na místě páteční tragické nehody rychlíku Eurocity u Studénky byly na žádost kriminalistů přerušeny, aby trosky rychlíku mohli prozkoumat znalci. Právu to potvrdil mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Vlaky na objízdných trasách získávají až dvouhodinová zpoždění, náhradní dopravu zajišťuje dvacítka autobusů.

Foto: Pavel Karban, Právo

České dráhy pokračují v odklízení trosek páteční nehody.

Článek

Mluvčí českých drah Petr Šťáhlavský Právu řekl, že zatím jsou odstraněny trosky vlaku ze zadní části soupravy, které nepřišly do kontaktu s mostní konstrukcí.

Odstraněn byl jeden z vagónů, který proletěl mostem, ale nebyl v přímém kontaktu s konstrukcí, kriminalisté nechtěli hýbat s těmi vagóny, které byly v kontaktu s konstrukcí. Odstraňovány jsou nákladní vagóny, které stály na vedlejší koleji.

3D animace nehody vlaku u Studénky

Podle optimistických odhadů bude provoz částečně obnoven nejdříve v pondělí, ale spíše do první poloviny příštího týdne.

Dolů ze zřítily i stavební stroje

Podle posledních informací se mostní konstruce uvolnila ve chvíli, kdy na mostě probíhaly přípravné stavební práce, takže spolu s mostem se dolů zřítily i stavební stroje.

Tuto informaci potvrdil generální dodavatel stavby. „Ke zřícení došlo ve chvíli, kdy pracovníci subdodavatelské firmy prováděli přípravné práce na zasunutí konstrukce do mostního tělesa. Šlo o nezbytné práce, které předcházejí manipulaci s mostní konstrukcí. K zasunování konstrukce mělo podle řádně schváleného rozpisu prací dojít až v pátek ve večerních hodinách,“ řekl mluvčí ODS-DSO Dan Šabík.

Hospitalizováno je nadále 37 lidí v osmi nemocnicích. V pondělí od 7:15 se na okresním ředitelství v Novém Jičíně budou vydávat věci, kteří cestující zanechali na místě tragédie.

Jakou roli sehrál lidský faktor

Firma podle něj teď zjišťuje, proč se právě během přípravných prací most zřítil a jakou roli mohlo sehrát selhání lidského faktoru nebo technická závada. „ Přesné určení příčin pádu konstrukce je nezbytné pro stanovení případné odpovědnosti konkrétních osob. Toto šetření si nicméně vyžádá delší čas, neboť jsou k němu nezbytná stanoviska úředních znalců v oboru statiky, kvality materiálu a souvisejících oborech,“ dodal mluvčí.

Generální dodavatel stavby je připraven odškodnit oběti tragédie . „Naše společnost je připravena podílet se na odškodňování obětí neštěstí a pokusit se alespoň zmírnit utrpení těchto lidí, jakkoli je zřejmé, že toto utrpení nelze v žádném případě vyvážit penězi,” řekl k tomu generální ředitel společnosti Tomáš Vítek.

Strojvůdcese prý zachoval profesionálně

„Páteční práce skončily v půl čtvrté ráno, poté se vydaly čety do práce kolem šesté hodiny, celkem je na místě pět jeřábů a tři jednotky hasičů, pomáhá také největší jeřáb používaný ČD, který uzvedne 120 tun.

„V současné chvíli jsou z kolejí odstraněny všechny vagóny, které se nedotýkaly spadlé mostní konstrukce, čekáme na ukončení vyšetřování kriminalistů, abychom mohli odstranit z kolejí lokomotivu a další vagóny rychlíku,“ řekl Jan Paroubek, vedoucí odklízecích prací, z generálního ředitelství ČD.

Strojvůdce se podle ředitele inspektorátu drážní inspekce v Ostravě Petra Maikrantz zachoval naprosto profesionálně. „Nebýt toho, že začal ihned brzdit, následky by byly větší,“ řekl Maikrantz.

Související témata:

Výběr článků

Načítám