Článek
"Stalo se nepsaným zvykem, že když kamkoliv a kdykoliv cestuji, je to terčem kritiky novinářů. Vládní speciál ne, auto ne a letadlo je taky špatně. Fakticky přemýšlím, jestli se přepravovat do Rakouska stopem nebo parníkem," řekl Topolánek.
Minulý týden premiér letěl vládním speciálem do Vídně na finálový zápas mistrovství Evropy ve fotbale. Za to jej kritizovala opozice. Předseda vlády ve středu upozornil na to, že jako vysoký ústavní činitel má právo využít vládního speciálu. "Zákon nestanovuje k jakému účelu, (...), neřeší, jestli jsou soukromé či pracovní," dodal s tím, že v případě politika lze jen těžce obě sféry oddělit.
Upozornil také na to, že se nadužívání vládní letky vyhýbá a raději cestuje charterovými lety za své peníze. "Byl jsem (ale) pozván rakouským kancléřem a vláda let schválila," řekl.
Kvůli údajnému zneužití vládní letky Topolánek čelil kritice již loni. Média mu společně s opozicí vyčítala, že před cestou z oficiální návštěvy Bulharska nechal letadlo přistát v Innsbrucku, aby si přes víkend mohl zalyžovat.
Využívá třetinu premiérských výhod
Topolánek dále uvedl, že nebydlí v Kramářově vile, ale v pronajatém bytě a nevyužívá vozový park, který je mu k dispozici.
Na začátku měsíce se vládní kolona s majáky řítila po dálnici D1 rychlostí okolo 180, místy i přes 220 kilometrů v hodině. "Za styl, způsob a rychlost odpovídá řidič, který, pokud použije výstražný maják, může překročit povolenou rychlost," řekl k tomu premiér.
"Ze servisu, na který mám nárok, nevyužívám snad ani třetinu," zdůraznil nakonec.
Letos v únoru Topolánek kvůli sportu spěchal z Prahy autem s vypnutým majáčkem na tenisový zápas mezi Českem a Slovenskem v Brně. Premiér poté uvedl, že jeho auto jelo průměrnou rychlostí 150 kilometrů v hodině, na což má jeho ochranka právo. Konstatoval, že chvílemi jeho auto použilo maják, a omluvil se za to, že majáček nebyl zapnut po celou dobu jízdy.